Brainstormingové strategie, které byste mohli využít na příštím meetingu

Zkuste následujících pět strategií, abyste podpořili produktivitu týmu.

Týmová brainstormingová schůzka se většinou zdá jako dobrý nápad, minimálně na papíru. Obvykle to začíná tím, že si jeden člověk neví rady, jak konkrétní úkol vyřešit. Někdo jde kolem a napadne ho, že víc hlav víc ví, a než to stihnete postřehnout, všichni jsou shromážděni ve společenské místnosti.

Pár jedinců chrlí jeden špatný nápad za druhým, zatímco ostatní zírají do zdi, nebo se věnují svému multitaskingu. K žádnému zásadnímu průlomu nedojde a lidé jsou jen podráždění, že tam ztrácí svůj čas. Zní vám to povědomě? Je brainstorming produktivní, nebo ztráta času? Možná si myslíte, že kolektivní brainstorming je problém sám o sobě. Že dobré myšlenky se nedají vynutit. Výzkumy naznačují, že nejlepší nápady bývají ty, které pocházejí z náhlého záblesku inspirace, obvykle se objevují náhodně a jednotlivě.

Nicméně společná práce v týmu dodá brainstormingu pár nových dimenzí – například revizi myšlenek a jejich mixování, kterému se občas říká „myšlenkový sex“. Týmový brainstorming tedy není ztrátou času, jen je potřeba jej provádět efektivně. Nehledě na to, jak vznešeně spojení „týmový brainstorming“ zní, je to prostě jen obyčejná porada. A schůzky mohou ohrozit osobní produktivitu. Jedním z nejlepších způsobů, jak pořádat dobrý brainstorming, je zlepšit kvalitu schůzek obecně.

Hlavní je spoléhat se více na jednotlivce, na generování náhodných nápadů a na zlepšení schůzek od základu. Tyto strategie vám mohou pomoci:

Pozvěte pouze vybrané účastníky

Setkání by se měli zúčastnit jen vyvolení. Pokud zaplníte konferenční místnost lidmi, kteří nijak nesouvisí s tématem, nebude je diskuse zajímat a nezapojí se, jak byste předpokládali. Pokud jde o schůzky, méně (lidí) znamená více. Začněte přemýšlet o dopadech účasti každého jednotlivce. Potřebujete lidi, kteří jsou kreativní, nebojí se promluvit a otevřeně diskutovat. Všichni ostatní jen sníží produktivitu vaší schůzky.

Mějte vytyčené cíle předem a dopřejte lidem čas

Když je mysl pod tlakem, dobré nápady se nedostaví spontánně. Většinou uděláte lépe, když jim dáte dostatek času a necháte je marinovat. Popište svým zaměstnancům problém do detailů a schůzku oznamte alespoň několik dní v předstihu, aby si každý mohl připravit nějaké ideové polotovary. Tím ušetříte čas na meetingu a možná podchytíte nápady, které budou sloužit jako základ pro vaši diskusi. Čím více času lidem dopřejete, tím lépe.

Buďte struční a schůzku zbytečně neprodlužujte

Pravidlo zní, že kratší schůzky jsou účinnější. Díky Outlooku a dalším aplikacím pro správu e-mailů a kalendářů je moderní udržovat každou schůzku při životě alespoň hodinu. Zato svižnější setkání bude vyžadovat, aby lidé přišli s nápady rychleji. Tím se předejde ztrátě energie a motivace, ke které by během dlouhého meetingu došlo. Neblázněte. Půlhodina by vám měla stačit na komplexnější problém a 15 minut na kratší záležitosti. Vždycky můžete naplánovat další schůzku na stejné téma, čímž dopřejete každému jednotlivci čas, aby si věc promyslel v klidu a samostatně.

Účast je povinná

Zvolíte účastníky z nějakého důvodu. Víte, že jsou to kreativci schopní aktivní diskuse. Neexistuje výmluva, proč by se neměli dostavit. Pokud je to nutné, obejděte si každého účastníka zvlášť a vytvořte nějaké pravidlo nebo strukturu, která vyburcuje zaměstnance k aktivitě. Jediným důvodem brainstormingového meetingu je živá konverzace. Pokud se nebudou lidé účastnit, nemá smysl pořádat jej. I když je vždycky lepší něco než nic, což nás přivádí k poslední strategii.

Povzbuzujte i „špatné“ nápady

„Dobré“ nápady se většinou vytříbí z velkého množství různých myšlenek. Neexistuje jeden člověk, místo nebo metoda, která zaručeně produkuje „lepší“ nápady. Existují však příležitosti, které mohou podpořit tvorbu myšlenek. A kdyby z nich vzešlo jen jedno procento těch, co stojí za to, platí, že čím více myšlenek, tím větší naděje. Ve zkratce to znamená, že je těžké rozlišovat mezi dobrými a špatnými myšlenkami – všechny nápady svých zaměstnanců vítejte a uvidíte, že nakonec se vytříbí a zbydou pouze ty lepší.

S využitím těchto strategií byste měli při firemních brainstormingových schůzkách spatřovat větší kreativitu a produktivitu. Jakmile přestanete chtít ovládat a vynucovat tok nápadů a začnete je bez rozdílu podporovat, uvidíte rozdíl. Nebojte se začít s malými krůčky. Je namístě implementovat strategie jednu za druhou, abyste viděli, jak na ně tým reaguje. V případě potřeby vždycky máte čas a prostor na změnu.

Zdroj: inc.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.