Checklist digitálního nomáda aneb co neopomenout před odletem

Finanční stabilita

Než začnete hledat své umělecké vlohy, zkoušet, kterým směrem se vydat, před tím, než opustíte čtyři stěny stabilní práce na plný úvazek, musíte být finančně zajištěni. To neznamená, že musíte mít našetřeny všechny peníze na roční cestu kolem světa. Prostě jen mějte něco na prvních pár měsíců. Zbavte se otravných a zbytečných faktur. Prodejte televizi, ukončete své předplatné na 200 programů o cestování a začněte si organizovat život.

Vytvořte si rozpočet

Pak nastane čas na rozmýšlení rozpočtu. Pokuste si vybavit vše, za co utrácíte peníze, včetně maličkostí, aby vás na cestách nic nepřekvapilo.

Osvojte si dovednosti nomádů

Možná umíte nějaké řemeslo, o které je zájem na běžném trhu. Ale pro digitální nomády je nesmírně důležité, aby ovládali oblast nebo dovednost, která jim zajistí práci v digitální aréně. Nejčastěji jsou poptáváni vývojáři, designéři a SEO specialisté.

Najděte/zaplňte díru na trhu

Jakmile si budete jistí tím, že vás nově naučená dovednost uživí a zaplatí vaše výdaje, můžete začít hledat své zákazníky. Na koho se zacílíte? Pokud si s tím zatím nevíte rady, zkuste si projít Quora nebo Google Trends. Pak si představte konkrétního zákazníka a zvažujte jeho potřeby, zájmy a požadavky.

Vytvořte si web

Už něco umíte a víte, komu své služby chcete nabízet. Nyní se ukažte světu. Nejjednodušším a nejrychlejším způsobem je prostá webová stránka. Můžete začít s WordPress, Squarespace, Wix nebo Weebly. Zaujměte zákazníky jednoduchostí.

Vyberte si lokalitu

Konečně nějaký zábavný úkol. Brouzdejte po internetu a pátrejte po těch vysněných lokalitách, kde jste si vždycky přáli žít a cestovat. Můžete využít Nomadlist, vyfiltrovat své požadavky a najít ideální místo pro život.

Sepište si seznam klientů

Abyste ve svém novém domově rychle rozjeli svůj business, budete potřebovat seznam potenciálních klientů. Zkuste služby jako Yelp, Foursquare, Google nebo Tripadvisor, díky kterým objevíte klienty ve své oblasti. S nápomocí Google Sheets nebo Buzzstream získejte přehled o tom, co se děje ve vašem odvětví.

Začněte v předstihu

Přibližně 2-4 týdny před tím, než dorazíte na místo, obešlete e-mailem své potenciální klienty. Lidé většinou nebudou nakupovat vaše služby hned poté, co je oslovíte. Takže jim dopřejte několik týdnů, aby se mohli transformovat ve vaše zákazníky (nemusíte jim samozřejmě říkat, že jste momentálně ještě na druhém konci světa). A když vám někdo neodpoví, nespokojte se s tím. E-mailujte, dokud neobdržíte definitivní odpověď na vaši nabídku.

Udělejte si marketingový plán

V digitálním světě nikdy nebudete mít dostatek času a energie zkoumat všechny své potenciální klienty. Ale s tím si nemusíte lámat hlavu. V tomto okamžiku přichází na scénu Facebook Ads. Můžete si zvolit geografickou oblast, odvětví, lidi, které mají rádi konkrétní sporty, nebo ty, kdo čtou určité knihy. Pokud ještě tápete, zapojte se do kurzu Facebook Ads.

Mějte v záloze další zdroj příjmů

Nikdy nevíte, jak rychle se vám podaří získat práci a zakázky v novém působišti. Také pravděpodobně ještě neznáte místní obchodní zvyklosti. Nebo jde všechno mnohem pomaleji, než jste čekali (Jižní Amerika). Proto je důležité mít po ruce projekt, který můžete dočasně provozovat kdekoliv. Tím nebude ohroženo pravidelné placení vašich účtů a omezíte tím samozřejmě i stres.

Seznam věcí na cestu

Jednoduše a přehledně si poznamenejte, na co nezapomenout. Šikovný seznam se vám bude vám hodit při každé cestě.

Komunikace s novými klienty

Vytvořte si dobře fungující proces komunikace s potenciálními klienty. Prodej může být otravnou součástí freelancingu. Zejména pokud pracujete sami (na sebe). V takovém případě může automatizace a organizace zachránit mnohé situace. Promyslete si systém pro e-mailing, návrhy spolupráce, smlouvy, pracovní dokumenty. Až se vám někdo ozve s návrhem spolupráce nebo s poptávkou, jen mu pošlete již zavedené vzory dokumentů – nebudete muset pokaždé začínat od začátku.

Zabookujte si ubytování

Jednou z nejzábavnějších (ale často i nejzdlouhavějších) věcí je najít si nový domov. Na internetu naleznete relevantní komunity a stránky o ubytování v konkrétní zemi. Zde pátrejte po výhodných nabídkách a pronájmech. Pokud se vám nepodaří nic zajímavého najít, na první týden či dva si bookněte Airbnb. Není to sice nejlevnější a ideální řešení – ale pro začátek je to jistota, že budete mít kde složit hlavu.

Upozornění na levnější letenky

Hledání letenek je chvíle, kdy se sen stává skutečností! Využijte třeba Skyscanneru, nastavte si upozornění na letenky v určitém časovém rozmezí a čekejte. Jakmile budete flexibilní s daty odletu a příletu, můžete ušetřit tisíce korun.

Nezapomeňte na cestovní pojištění

Jedna z posledních věcí, kterou musíte doma zařídit, je kvalitní cestovní pojištění.

Záložní plán

Vždycky buďte připraveni na to, že vám začne téct do bot. Protože tomu nelze dříve nebo později zabránit. Lidé, kteří s tím podvědomě nepočítají, mohou být nepříznivě ovlivněni nenadálou změnou plánů. Buďte v kontaktu s přáteli či rodiči, na které se můžete obrátit, když se něco stane. Vždycky u sebe noste kontakt na někoho blízkého.

Uspořádejte si svoje závazky

Jste připraveni. Máte sbaleno a můžete vyrazit. Nyní je čas myslet na druhé. Přátelé, rodiče, zvířata, zahrada, dům, bližní. Ujistěte se, že žádné povinnosti nezanedbáte. Zdánlivě malé věci, které musíte řešit doma, mohou nabýt obludných rozměrů, když je budete muset vyřizovat na cestách. Před cestou si všechno zařiďte tak, aby to za vaší nepřítomnosti fungovalo na jedničku.

Obstarejte si globální Skype číslo

Zakoupit SIM kartu lze v téměř všech zemích světa. Někdy se ale váš telefon rozhodne pro koupel v Mrtvém moři nebo nebudete mít na Srí Lance dostatečný signál. Vyřiďte si proto skypové číslo, díky kterému budete ve spojení se svými klienty po celém světě. Bude působit profesionálněji, když budete telefonovat z jednoho čísla, než kdybyste je kontaktovali každý měsíc s jinou (čím dál podezřelejší) předvolbou.

Zdroj: traveldeveloper.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.