CreativeDock staví firmy

V další firemní vizitce vám představíme společnost CreativeDock, poměrně novou štiku v rybníku vymýšlení a provozování komplexních online projektů na klíč. V roce 2012 se zakladatelé rozhodli, že zúročí své zkušenosti z korporátu, pro který se jim už nechtělo pracovat. Chtěli být svými pány a pracovat na projektech, které je budou motivovat a bavit. Dnes, o několik let později, je CreativeDock respektovaným partnerem těch největších hráčů na českém trhu, a to v nejrůznějších oborech. S obratem 100 milionů korun a skoro třemi stovkami zaměstnanců jde o dobře fungující mechanismus, který v rekordním čase vyprodukuje fungující online firmu či její část.

O ambicích vedení i samotných zaměstnanců vypovídá fakt, že už teď jde o firmu mezinárodní, s pobočkami v Německu, Maďarsku a Polsku. Ovšem pracuje na projektech po celém světě, třeba i v USA a v Číně. Poptávka po schopných stavitelích fungujících mechanismů je velká a jen stěží se jí daří uspokojovat.

Jak v CreativeDocku pracují?

Sami zaměstnanci hovoří o takzvaném průmyslu inovací. Od klienta vezmou brief, upraví ho, postaví projekt na míru a provozují ho. Klíčový je nápad nebo samotná potřeba klienta něco změnit. Zákazník dostane širokou škálu nápadů, a jelikož mnohdy ani sám neví, co chce, vybere si to nejzajímavější. Nápad je pak rozpracován a uveden do praxe.

Pro lepší představu můžeme uvést příklad známého projektu Zonky. Jde o zakázku pro skupinu PPF a v CreativeDocku ho postavili od nuly na základě potřeb a hlavně dlouhodobých plánů klienta. Základem je kreativita a nápady, které postupně vznikají, testují se a ladí. To vše s veškerým komfortem a zázemím ze strany klienta, který vše dozoruje a pomáhá s know-how. CreativeDock vyvíjí projekty mimo struktury klienta, a proto je schopný pracovat rychleji a flexibilněji. Pohled zvenku je mnohdy velmi cenný a stojí na počátku úspěchu.

Kromě zakázek pro klienty dělají v CreativeDocku i vlastní startupy. Například Single Case – cloudový systém pro právní kanceláře, Sečteno – účetnictví online a Máme – tržiště ověřených českých designových výrobků. Dále chystají projekt peer to peer v oblasti carsharingu, kde hodlají působit jako zprostředkovatel mezi lidmi, kteří mají auto a jsou ochotni ho za poplatek pronajmout a lidmi, kteří auto potřebují.

Rychlost exekuce je základní prodejní výhodou oproti konkurenci, za půl roku může být produkt na trhu. Partnerství oceňují nejen zadavatelé, ale i zákazníci. Zonky vyhrála Křišťálovou lupu a nyní má už 1 procento spotřebitelských úvěrů na českém trhu.

Zaměstnanci si mohou užívat velmi neformálního prostředí, designových prostor a flexibilní pracovní doby. V současné době jsou většinou všechna pracovní místa i zasedačky plné, proto se plánuje stěhování, které má vyřešit raketový růst. První velcí klienti byli ohromeni právě rychlým startem CreativeDocku, jelikož již druhým rokem měl sto zaměstnanců a za sebou menší úspěšné projekty.

Co může zákazník očekávat? Buď může počítat s tím, že svěří do rukou CreativeDocku jen jeden či dva projekty, nebo mu zajistí služby takzvané digitální laboratoře, tedy kontinuální proces inovací a vývoje startupů. Projekty staví 5 interních týmů, které se věnují své specializaci, tedy IT, kreativě a dalším nezbytným součástem mixu. Firemní struktura je velmi flexibilní a postavená na projektových základech. Zaměstnanci nebo externisti pracují na různých projektech a tím pádem mají šanci nahlédnout pod pokličku nejrůznějších oblastí. Docela často mohou měnit týmy a tím pádem je jejich práce pestrá a zajímavá. A není třeba mluvit o tom, že se toho naučí daleko více než ve zkostnatělé korporátní struktuře. Nové zaměstnance může motivovat příběh nováčka, který se během dvou let ve firmě stal business developement manažerem a pravou rukou zakladatele. A jak začínal? Jako neplacený stážista.

Zaměstnanci si pochvalují přístup k know-how všech týmů. Naučí se toho opravdu hodně, předávají si zkušenosti a mají šanci spolupracovat s esy v oboru. Některá interní pravidla mohou znít podivně, ale například to, že šéf nového projektu by neměl nikdy v minulosti pracovat v oboru, ve kterém se startup pohybuje, dává smysl. Potřebuje si zachovat odstup a zdravou naivitu, která je v tomto případě prospěšná a je dobře, když si s sebou nenese předsudky z minulosti.

Jak funguje nábor nových zaměstnanců a o jaké pozice je největší zájem a které se shánějí nejhůř? Aktuálně probíhá nábor do nového IT týmu, potřeba jsou všechny profese, které si umíte představit. Pokud nováček projde úvodním pohovorem, dělá třídenní ukázkový projekt, kde má šanci se ukázat a předvést, co v něm je. Nejhůře se hledají právě IT lidé, poptávka je obrovská, pak se těžko shánějí šéfové nových projektů. Tradiční metody náboru zaměstnanců je třeba osvěžit aktivním přístupem všech stávajících zaměstnanců, kteří se aktivně podílejí na hledání nových kolegů. Pro nováčky jde hlavně o možnost pracovat s talentovanými lidmi na komplexních problémech se zajímavými lidmi.

Zaměstnanci nemusejí sedět v práci, když je hotovo, udělají si volno. Je to postaveno na osobní motivaci a zodpovědnosti. Čas na oběd je neomezený, když je potřeba pracovat, nikdo nesleduje hodiny a je plně ponořen do problému. Partnerství s Marketingovým institutem umožňuje průběžné vzdělávání, populární je interní školení Inspirative Days, kdy jsou dveře otevřené nápadům zvenčí. CreativeDock často vysílá speakery na konference, firma je otevřená a neustále v ní probíhá přínosný networking.

Pokud se chce zaměstnanec během práce odreagovat, tak odpočinková zóna je vlastně všude, není problém se uložit na pohodlné sedačce. Často probíhá neorganizovaná párty, existuje možnost využití herní konzole, pokud je třeba na chvíli přijít na jiné myšlenky.

Nováčci mezi výhody svého čerstvého působiště řadí variabilitu projektů a jejich zaměření, spolupráci s lidmi, kteří jsou hladoví po informacích a úspěchu. Lákavá je také mezinárodní expanze a s tím spojená možnost navštívit zahraniční pobočku či přímo pracovat na mezinárodních projektech. Všichni kolegové jsou ochotní kdykoliv pomoci a táhnou za jeden provaz. To všechno je pro z korporátů znechucené lidi jako živá voda.

CreativeDock aktuálně hledá nového zkušeného šéfa vznikajícího IT týmu, který musí rozumět businessu a spojovat ho s IT dohromady. Měl by mít vizi a chuť pracovat na projektech, které mnohdy mění podnikatelské prostředí. Potřební jsou i ajťáci veškerého zaměření.

Jan Handl

Jan Handl

Autor je kromě jiného internetový publicista, více informací najdete v jeho profilu na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro nejrůznější média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.