Deset nejotravnějších náborářských zlozvyků

Co štve uchazeče o práci?

Pokud jste interní náborář či konzultant, je načase zbavit se těchto zlozvyků. Navždy…

Volání kandidátovi v jeho pracovní době

Ve většině případů pravděpodobně budete mít zájem o uchazeče, který již pracuje?

Tady jsou tři zcela pochopitelné a legitimní důvody, proč vám kandidát nebere telefon, když je v kanceláři.

  • Nechce, aby jeho stávající zaměstnavatel věděl, že chce odejít.
  • Jsou v práci. Jsou zaneprázdnění a nemají čas na povídání (nebo by jej oficiálně neměli mít).
  • Cítí se provinile při představě telefonování s potenciálním zaměstnavatelem, zatímco jsou v kanceláři stávajícího.

Mnoho náborářů se – zdá se – domnívá, že pokud kandidát nezvedá telefon během dne, tak to znamená, že není dostatečně nadšen pro nabízenou roli. Ale tak to není!

Podívejte se na to z druhé strany. Opravdu chcete přijmout někoho, kdo si ochotně najde čas ve své pracovní době, aby tajně zvedal telefony náborářů?

Obvolejte kandidáty během oběda, po práci nebo – když není zbytí – brzy ráno. Ano, to je těžký život dobrého náboráře.

Nedostatečný feedback

Jaké jsou nejčastější stížnosti uchazečů? Nulová komunikace, chybějící feedback ze strany potenciálního zaměstnavatele.

Doporučuje se informovat každého kandidáta – úspěšného i neúspěšného.

Ale minimálně byste měli vždycky:

  • Být v pravidelném kontaktu s kandidáty, kteří jsou stále součástí náborového procesu. Pokud by vám rozhodnutí trvalo moc dlouho, nebo byste se neměli k tomu zorganizovat další kolo pohovoru, jednoduše byste o ně mohli přijít.
  • Nabídnout neúspěšným jedincům malý feedback, hlavně když se zúčastnili pohovoru. Však víte, snažili se a přišli.

Rozhodněte se o vhodném uchazeči tak rychle, jak to půjde. Nechat perfektního kandidáta bez odezvy déle, než je nutné, by se vám nemuselo vyplatit.

Když podceníte komunikaci s kandidáty, budou z toho rozladění a riskujete špatnou pověst.

Nezvládnutá rešerše

Než komukoliv nabídnete práci, vyhledejte si o něm dostupné informace.

Není nic horšího, než když člověk mluví s náborářem, který nemá nejmenší tušení o tom, kdo vůbec je a co dělá.

Nejčastější chyby:

  • Název pracovní pozice. Člověk pracující v nemocnici jako manažer technických služeb není manažer IT služeb.
  • Jméno. Je zcela v pořádku zeptat se někoho, jak se správně vyslovuje jeho jméno. Když jej naopak budete vyslovovat špatně, působíte neprofesionálně a líně.
  • Zkušenost. Možná si myslíte, že to brilantně zvládáte, pokládáte otevřené otázky, aby kandidát neodhalil, že jste se neobtěžovali přečíst si jeho životopis. Ale uvědomte si, že je nad slunce jasné, že netušíte, o čem mluvíte.

Utajování informací

V některých případech a za jistých podmínek je důležité nešířit důvěrné informace o nabízené pozici. Ale pokud to není zrovna váš případ, proč být tajemní?

Kandidáti budou chtít znát:

  • Jméno zaměstnavatele. Když nesdělíte jméno společnosti, ihned tím stavíte bariéru. Uchazeč bude přemýšlet nad tím, proč něco tajíte, co je špatně apod.
  • Inzeráty, ve kterých není uvedené platové ohodnocení, jsou vnímány jako podezřelé. Lidé jimi nechtějí ztrácet čas. Buďte upřímní v tom, kolik zaplatíte ideálnímu kandidátovi.
  • Specifikace pracovní pozice. Když bude nabídka práce obsahovat fráze jako „povinnosti se mohou lišit“, opět to vzbudí u uchazečů podezření. Buďte přímí. Když přijmete někoho na základě nesprávných očekávání, stejně vám brzy odejde.

Příšerné (a nefunkční!) formuláře

Formuláře, které musí uchazeč o práci vyplňovat, už dávno vyšly z módy. Zastoupily je CV, která mohou být stejně tak přehledná (nebo dokonce víc).

Pokud opravdu musíte nějaký formulář pro uchazeče vytvářet, ujistěte se, že je plně funkční. A interaktivní. A přehledný.

  • Víte, jak je otravné, když se řádky …………………………………. začnou přesouvat tam, kam nemají?
  • Nebo když se nedají zvětšit tabulky v případě, že vám dojde místo na psaní?
  • Nebo když zmáčknete Enter a celý formulář se zblázní?

Většina kandidátů to vzdá, nebo vám pošle nepřehledný dokument, který zapříčiní ztrátu vašeho i jejich času.

Kladení hloupých otázek

Pár let zpátky bylo nesmírně cool, když se společnosti jako Apple, Facebook či Google ptaly na šokující a nečekané věci, brainteasery. Ta doba je však pryč.

Kladení mnoha podivných otázek jako třeba:

  • Kdo je lepší – Batman nebo Superman?
  • Kdybyste byl cereálií, kterou z nich byste byl a proč?
  • Johnyho matka má 4 děti. První dítě se jmenuje April, druhé dítě May a třetí June. Jak se bude jmenovat čtvrté dítě?

… a nutnost plnění hloupých a nesmyslných úkolů odradí (normální) lidi. Mnoho z nich na podobném pohovoru trpí a těší se, až z něj budou propuštěni. Proč to riskovat?

Plýtvání uchazečovým časem

Děje se to často.

Kandidáti se ucházejí o práci, dostanou pozvání na pohovor, ale během pár okamžiků je absolutně zřejmé, že pro pozici nejsou dělaní.

Někdy je to samozřejmě proto, že si nepřečetli inzerát dostatečně pozorně; proč tedy zabíjet váš i jejich čas tím, že by měli projít celým náborovým procesem?

Abyste se takové situaci vyhnuli…

  • Ujistěte se, že vaše nabídka práce je opravdu (opravdu!) přehledná a jasná, že v ní specifikujete požadované zkušenosti a znalosti.
  • Jste si jistí, že jste si dobře přečetli předložené CV?
  • Nezvěte na pohovor někoho jen proto, že si myslíte, že „ve skutečnosti určitě musí být lepší“.

Špetka nemilosrdného posouzení situace neuškodí.

Přílišná očekávání

„Hledáme absolventy s pětiletou zkušeností v oboru.“

(Hodně štěstí!)

Před tím, než vyvěsíte na webu pracovní nabídku, v klidu se posaďte a promyslete si, co opravdu musí uchazeč umět a splňovat. Určitě se nezapomeňte poradit i s nadřízeným dané pozice.

Buďte realističtí a féroví. Neočekávejte titul, když ho nepotřebujete. Nevyžadujte mnohaletou zkušenost, když není zásadní. Proč trvat na řidičském průkazu, když se ve skutečnosti nikam řídit nebude?

Když váš seznam požadavků bude obsahovat tisíc a jednu nejrůznějších položek, dáváte tím zájemci tisíc a jeden důvod, aby se nepřihlásili právě vám.

Já, já, já

Věřte nebo ne, ale každý není odvázaný z toho, že by měl pracovat zrovna pro vaši společnost. Takže byste měli pracovní místo umět prodat.

Přemýšlejte jako obchodník:

  • Nenuťte uchazeče, aby si všechny informace museli vyhledat sami (viz bod 2).
  • Pokuste se ve svém inzerátu/na pohovoru prodat společnost, pracovní pozici nebo tým.
  • Buďte přátelští, zajímaví a zaujatí.
  • Nechovejte se k uchazečům jako k póvlu.

Vysoce talentovaní a kvalifikovaní jedinci hledající práci jsou komoditou, o kterou se společnosti rvou. Pokud se budete chovat, že vám na kandidátovi nezáleží, pak o něj co nevidět přijdete.

Když nemáte zrovna náladu…

Práce náboráře není vždy procházka růžovým sadem. Někdy hledáte správného člověka dlouhé měsíce a pak to nedopadne.

Ani to však není výmluva pro to, abyste:

  • Na svého kandidáta křičeli.
  • Byli náladoví či blahosklonní.

Nejste jeho učitel, partner, ani rodič.

A kdo ví, kdy se příště potkáte? Pokuste se nespálit všechny mosty.

Proč se vůbec obtěžovat s tím vším?

Koho zajímá, jestli vás bude uchazeč nenávidět?

Je jisté, že pokud děláte některé (nebo všechny) z výše uvedených chyb, vystavujete se riziku, které by mohlo vážně poškodit značku vašeho zaměstnavatele nebo společnost obecně.

Internet činí vše transparentnější a negativní feedback zveřejněný na sociálních médiích či fórech může opravdu poškodit důvěryhodnost společnosti. Potenciální klienti pravděpodobně nebudou mít zájem spolupracovat s organizací, která je známá tím, že „krutě zachází s uchazeči o práci“.

Můžete se téměř vsadit, že vaši budoucí kandidáti před pohovorem zkontrolují váš profil na Glassdoor.

A pokud je tam – byť jen malý – negativní komentář, můžete ztratit ideálního kandidáta. A to se nesmí stát!

Zdroj: social-hire.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.