Deset největších chyb, kterých se na pohovoru můžete dopustit

Blahopřejeme! Váš životopis splnil svůj účel a byli jste pozváni na pohovor.

Nepokazte to…

Pozdním příchodem

Podrobně se seznamte s tím, kam jdete a jak se tam dostanete. Jestli je to možné, zkuste si cvičně, kolik vám zabere cesta. V den D si dopřejte 30 minut navíc, kdyby vás potkaly nějaké komplikace na silnici nebo nečekaná zpoždění. Pokud se z nějakého důvodu zdržíte, včas o tom náboráře informujte.

Nevhodným oblečením

To, jaké oblečení je vhodné, se odvíjí od konkrétní pracovní pozice. Proto se informujte u někoho, kdo pracuje ve stejné oblasti. Pokud si ani přes dobrou radu nejste jistí, zkuste něco formálnějšího – oblek či tmavé kalhoty (sukni) s košilí nebo blůzkou.

Nepřipraveností

Musíte znát svůj životopis skrz naskrz. Jestli máte na pohovoru prokázat své pracovní kompetence, mějte připraveny relevantní příklady. V předstihu si zaměstnavatele vygooglete, načtěte si popis práce a udělejte si poznámky, které schopnosti a silné stránky vám mohou být na této pozici k užitku.

Lhaním

Každá lež, ať už to jsou velké macaté nepravdy o tom, čeho jste dosáhli, nebo jen drobné lži o vašich schopnostech či vědomostech, vám podrazí nohy. Pro náboráře je velice jednoduché vás odhalit pomocí několika dobře položených otázek.

Kritizováním vašeho současného nebo předchozího zaměstnavatele

Je samozřejmě na místě mluvit o tom, čeho byste chtěli dosáhnout a proč je to nemožné ve vašem stávajícím zaměstnání. Nikdy však nepomlouvejte svého předchozího zaměstnavatele. Mohlo by to na manažera působit tak, že jste problémoví a že s vámi není snadná spolupráce.

Kritizováním společnosti, do které jdete na pohovor

Náboráři se často dotazují kandidátů, jestli mají nějaké nápady, co by se dalo ve společnosti vylepšit. Měli byste předestřít jeden nebo dva příklady, odpovídejte však v uctivé rovině. Člověk, který s vámi vede pohovor, může být osobně zodpovědný za marketingovou kampaň, za obědové menu nebo za nástěnku, do které jste se právě s takovou vervou navezli.

Parafrázováním příruček

Je důležité, aby se při pohovoru projevila vaše povaha. Zkuste být otevření a upřímní, co se týče vašich schopností a silných stránek; zmiňte příklady toho, kdy jste je naposledy využili. To je rozhodně účinnější přesvědčovací prostředek než opakování ohraných frází z knih jako třeba „Jsem ryzí člověk do nepohody, mám rád práci v kolektivu“.

Arogantním nebo hrubým vystupováním

Ukažte, že jste sebevědomí, ale nesklouzávejte k aroganci. Pečlivě poslouchejte náboráře, nepřerušujte ho a nepokoušejte se vtipkovat za každou cenu. Neříkejte nic, co by mohlo působit útočně.

Mlčením

Když se na konci pohovoru zeptáte na pár otázek, náborový manažer zaregistruje, že jste sebevědomí, přemýšliví a že vás nabízená pozice zajímá. Některé ze záložních otázek se mohou týkat toho, co za vzdělávání zaměstnavatel nabízí, jaká na pracovišti vládne firemní kultura, nebo jaké kariérní příležitosti jsou k dispozici.

Nervozitou

To je pravděpodobně nejtvrdší oříšek. Pohovor probudí nervozitu asi u každého, ale existují techniky, jak můžete udržet své nervy na uzdě. Podívejte se po relaxačních technikách třeba na internetu.

Zdroj: myworldofwork.co.uk

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.