Deset škodlivých návyků, kterých se musíte zbavit

Jsme součet svých návyků. Když dovolíte zlozvykům, aby vás ovládaly, dramaticky to prodlouží vaši cestu k úspěchu. Problém je v tom, že špatné návyky jsou zákeřné. Pomalu se vtírají do vaší přítomnosti, dokud si jich nepřestanete všímat; ani škody, kterou páchají.

Přemožení zlozvyků vyžaduje sebekontrolu. Hodně sebekontroly. Psychologové z Pensylvánské univerzity Angela Duckworth a Martin Seligman provedli studii, při které měřili IQ studentů a úroveň jejich sebekontroly, když nastoupili do školy. O čtyři roky později zkoumali GPA (Grade Point Average) těchto studentů a zjistili, že pro dosažení vyššího GPA bylo sebeovládání dvakrát důležitější než IQ.

Sebeovládání vyžadovalo nalezení a udržení dobých návyků (a eliminaci těch špatných). Také z něj vychází základ pro silnou pracovní morálku a vysokou produktivitu. Sebekontrola je jako sval – když ji chcete vybudovat, musíte cvičit. Posilujte svůj „sval sebekontroly“ tím, že prolomíte následující zlozvyky:

Používání telefonu, tabletu a počítače v posteli

To je jeden z největších zlozvyků, o kterém lidé ani netuší, že jim narušuje spánek a produktivitu. Krátkovlnné modré světlo hraje důležitou roli v naší náladě, stupni energie a kvalitě spánku. Po ránu obsahují sluneční paprsky vysokou koncentraci tohoto modrého světa.

Zatímco když jsou vaše oči vystaveny modrému světlu přímo, tak dochází k pozastavení výroby hormonu melatonin, který spánek vyvolává. Proto se cítíte být čilí a vzhůru. Odpoledne, když sluneční paprsky ztrácí své modré světlo, umožní vašemu tělu vytvářet melatonin, díky čemuž se cítíte unavení. Večer už váš mozek neočekává žádné vystavení modrému světlu a reaguje na něj velice citlivě.

Většina našich zařízení, po kterých saháme večer – notebooky, tablety a telefony – vyzařují krátkovlnné modré světlo jasně a přímo do našeho obličeje. Toto vystavování světlu narušuje produkci melatoninu a brání schopnosti usnout. Stejně tak zhoršuje kvalitu spánku, jakmile jednou zaberete.

Jak všichni víme z praxe, nekvalitní spánek může mít katastrofické důsledky. Nejlepší, co můžete udělat, je vyhýbat se těmto zařízením po večeři (televize nezpůsobuje takový problém, protože většina lidí se na ni dívá z dostatečné vzdálenosti).

Spontánní surfování na internetu

Než se plně zaberete do svého pracovního úkolu, trvá to přibližně patnáct minut nepřetržitého soustředění. Jakmile se vám to podaří, propadnete euforickému stavu zvýšené produktivity. Z průzkumu vyplynulo, že lidé v tomto stavu jsou 5x produktivnější, než by byli běžně.

Když podlehnete nutkání a prokliknete se při práci třeba na zprávy nebo na Facebook, nebo zkontrolujete sportovní výsledky, to všechno vás vytrhne z produktivního módu. Což znamená, že budete potřebovat dalších 15 minut soustředění, abyste se dostali zpátky. Když se budete proklikávat z/do vašeho pracovního soustředění dostatečně často, můžete pracovat celý den, aniž byste vůbec cokoliv dokončili.

Sledování telefonu během konverzace

Nic nerozladí lidí více než zpráva, která přijde uprostřed konverzace. Nebo dokonce rychlý pohled na telefon. Když jste součástí rozhovoru, všechnu svou energii soustřeďte na něj. Uvidíte, že si konverzace více užijete a jsou efektivnější, když se do nich sami hlouběji ponoříte.

Notifikace

Nekonečné notifikace jsou zabiják produktivity. Studie ukazují, že pokaždé, když uposlechnete telefon nebo e-mail, když se hlásí o vaši pozornost, vaše produktivita prudce klesne. Možná vám připadá, že jste díky každému oznámení nové zprávy či -mailu produktivnější, ale opak je pravdou.

Namísto toho, aby vám pracovní tempo diktovaly vrtochy notifikací, zkontrolujte všechny své e-maily a zprávy v určené časy (například na ně odpovídejte každou hodinu). To je ověřený způsob, jak si zachovat produktivitu.

Říkáte ano, když byste měli říct ne

Další průzkum Kalifornské univerzity v Berkeley dokazuje, že čím větší máte problém říkat ne, tím spíše zažíváte stres, vyhoření, nebo dokonce depresi. To vše podrývá sebekontrolu. Naučit se říkat ne je pro většinu lidí velkou výzvou.

Ne je mocné slovo, které byste se neměli bát používat. Když je správný čas na to použít ne, emočně vyspělí lidé se vyhnou frázím jako „Nemyslím si, že bych mohl…“ nebo „Nejsem si jistý…“. Když řeknete ne novým závazkům, tak to povýší vaše stávající závazky. Také tím získáte možnost je úspěšně dokončit. Mějte na mysli, že když nyní řeknete ne, je to projev sebeovládání, který zvýší vaši budoucí sebekontrolu a odstraní negativní efekty přepracování.

Přemýšlení o toxických lidech

Vždycky budou existovat toxičtí lidé, kteří se vám dostanou pod kůži a budou tam negativně působit. Pokaždé, když se přistihnete, že přemýšlíte o kolegovi nebo osobě, kvůli které se vám vaří krev, vzpomeňte si na někoho, za koho jste ve svém životě vděční. Kolem vás je jistě mnoho lidí, kteří si zaslouží vaši pozornost. A to poslední, co byste měli dělat, je dopřávat svůj čas lidem, kteří si to nezaslouží, na úkor těch, na kterých vám záleží.

Multitasking během schůzek

Ničemu byste neměli věnovat jen část své pozornosti, to platí hlavně o schůzkách. Pokud si setkání nezíská vaši plnou pozornost, pak byste se ho v prvé řadě neměli vůbec účastnit. A když si ji zaslouží, pak byste z něj měli dostat maximum. Multitasking během schůzek vám může jen uškodit, protože tím druzí nabydou dojmu, že věříte, že vaše záležitosti jsou mnohem důležitější než cokoliv jiného/všichni ostatní.

Pomlouvání

Štěstí těch, co pomlouvají, závisí na neštěstí druhých. Proniknout do kolegových osobních nebo pracovních faux pas se může nejprve zdát jako zábava, ale po čase je to únavné. Budete se kvůli tomu cítit znechuceně a ubližuje to ostatním lidem. Existuje mnoho pozitivních věcí, které se můžeme naučit od zajímavých lidí. Tak proč plýtvat svým časem na to, abychom šířili zprávy o neštěstí druhých?

Eleanor Roosveltová řekla, že velká mysl debatuje o idejích, průměrná mysl debatuje o událostech a malá mysl debatuje o lidech.

Nejdete s kůží na trh, dokud si nejste jistí, že uspějete

Většina spisovatelů tráví bezpočet hodin tím, že promýšlí své postavy a zápletky. Dokonce píší stránku za stránkou, o nichž ví, že nikdy nebudou součástí finálních knih. Dělají to, protože vědí, že nápady potřebují čas, aby se vyvinuly. Máme tendence zamrznout hned na začátku, protože si myslíme, že naše nápady nejsou dokonalé. Že to, co vyprodukujeme, nebude prostě dost dobré. Ale jak můžeme kdy něco velkého stvořit, když s tím ani nezačneme a nedopřejeme svým myšlenkám čas, aby se rozvinuly? Spisovatelka Jodi Picoultová skvěle shrnula tento problém větou: Můžete editovat špatnou stránku, ale prázdná stránka se editovat nedá.

Srovnávání sebe sama s ostatními

Jestli váš pocit štěstí a uspokojení závisí na srovnávání se s ostatními lidmi, pak již nejste strůjcem svého vlastního štěstí. Když máte radost z něčeho, co jste udělali, pak nikomu nedovolte, aby vás jeho názory či úspěchy o tuto radost připravily.

I když není možné vypnout reakce ostatních a to, co si o vás myslí, nemusíte se s nimi porovnávat. A můžete jejich názory brát s rezervou. Tím, že se nebudete příliš zajímat o to, co ostatní dělají nebo co si o vás myslí, bude vaše sebeovládání pocházet zevnitř. Jedno je však jisté: ať už říkají lidé v daný okamžik cokoliv, nikdy nejste tak špatní nebo tak dobří, jak o vás říkají.

Spojení všeho dohromady

Procvičováním sebekontroly vymýtíte špatné zlozvyky a zároveň tím posílíte svůj „sval sebekontroly“. Máte příležitost odstranit návyky, které by měly za následek vaši (nejen) kariérní stagnaci.

Zdroj: CNBC

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.