Deset typů programátorů, se kterými se můžete v oboru setkat (2. část)

Druhá část textu o programátorech, které běžně potkáváte. První část si můžete připomenout zde.

#6: Teoretik

Teoretici vědí o programování úplně všechno. Tráví hodiny tím, že přednáší o historii či o podivnostech programovacích jazyků. Vždycky vám rádi předloží důkazy, proč vámi napsaný kód není úplně optimální a zbytečně potřebuje tři nanosekundy času navíc, aby se rozběhl. Jediný problém je, že teoretik neví zhola nic o softwarovém vývoji. Když teoretik píše kód, je tak „elegantní“, že je pro obyčejné smrtelníky absolutně nepochopitelný. Jejich oblíbenou programovací technikou je rekurze a každý blok kódu je vylepšen na maximum, čímž utrpí hlavně timelina a čitelnost.

Teoretik je často také roztržitý. Jednoduchý úkol, který by měl zabrat hodinu, jim potrvá tři měsíce, protože se rozhodnou, že existující nástroje nejsou dostatečné. Proto musí vytvořit nástroje nové, aby vznikly novéknihovny, čímž se stvoří nový systém, který bude konečně vyhovovat jejich vysokým standardům. Pokud nastavíte teoretikovi hranice a donutíte ho, aby přestal trávit svůj čas vymýšlením ultimátního řadícího algoritmu, pak se může stát jedním z vašich nejlepších zaměstnanců.

#7: Kódovací kovboj

KKčko je nezastavitelný přírodní živel. Ona či on je zpravidla skvělým programátorem, který dokáže udělat svou práci dvakrát až třikrát rychleji než všichni ostatní. Problém je, že většina ušetřeného času pochází z toho, že kovbojové se odmítají zdržovat maličkostmi, jako je například následná kontrola kódu, ukládání konfiguračních dat mimo samotný kód a tak dále… Dokonce i komunikování s jinými lidmi jim připadá zbytečně zdlouhavé. Asi už máte představu.

Kód napsaný kovbojem je prostě guláš, protože programoval tak rychle, že k potřebnému refaktorování nikdy nedošlo. Je pravděpodobné, že jejich práce vypadá jako stránka z učebnice programování nadepsaná „Takhle rozhodně ne“. Překvapivě však jako zázrakem vše funguje. KK rozhodně není týmový hráč. A pokud přiřadíte dva kovboje na stejný projekt, je zaručené, že se nezdaří, protože si budou házet klacky pod nohy a laškovně se střílet do nohou.

Dáte-li však kovbojovi na starost projekt, u kterého je deadline důležitější než jeho správnost, tak budete mít pokaždé kód k dispozici ještě před lhůtou. KKčko je zkrátka hlasitá a hlučná verze nindži. Zatímco však nindža provádí veškeré úkony s chirurgickou přesností, kovboj je jako zuřivý býk, který nabodne na rohy všechno, co mu bude stát v cestě.

#8: Výsadkář

Znáte ty filmy, kdy je komando letecky vysazeno daleko za nepřátelskou linií, aby změnilo výsledky bitvy díky tajemnému bojovému plánu? Člověk, který stojí v oblasti vývoje za takovými plány, je výsadkář. Je to poslední programátor, kterého vyšlete zachránit umírající projekt. Nemají trpělivost pracovat na dlouhodobých věcech, ale jejich největším přínosem je podivná schopnost naučit se neznámým syntaxím a ihned s nimi pracovat. Jiným programátorům by trvalo týdny či měsíce naučit se o projektu tolik, aby na něm mohli efektivně pracovat. Výsadkáři takový úkon zabere pár hodin nebo dnů. Možná se nikdy nenaučí tolik, aby pracovali v jádru kódovacího týmu, ale v omezeném čase dokáží uspět tam, kde celý tým selhává.

#9: Průměrňák

„Dostačující výkony“ je to nejlepší, co kdy z průměrňáka dostanete. Jemu či jí vždycky trvá déle, aby vytvořili horší kód než kdokoliv jiný z týmu. Průměrňáci ke svým projektům přistupují liknavě, zpomaleně a horko těžko je dokončují. Ale vždycky jsou „dostateční“ na to, aby zůstali zaměstnaní.

Při pohovoru je poznáte snadno. Řeknou vám tisíce věcí o projektech, jejichž součástí byli. Zato však vynechávají konkrétní detaily o jejich vlastním zapojení. Když se zeptáte na podrobnosti práce, kterou dokončili, najednou budou postiženi jakousi amnézií. Přizvěte je do své společnosti a může trvat roky, než se jich zbavíte.

#10: Evangelista

Bez ohledu na to, čím se obklopujete a v jakém prostředí pracujete, vás bude evangelík přesvědčovat, že všechno je možné zlepšit tím, že zahodíte všechny své nástroje a procesy a nahradíte je jinými. Evangelista je vlastně opak teoretika. Je přímý a ví o vývoji softwaru neuvěřitelně mnoho, ale ve skutečnosti se samotnému programování téměř nevěnuje.

Evangelista je projektový manažer v utajení. Nebo je dokonce manažerem oddělení, alespoň po tom touží a prahne. Postrádá však znalosti nebo zkušenosti, aby mohl učinit potřebný krok kupředu. Takže dokud se evangelík neprosadí v čistě řídicí roli, všichni ostatní se musí vyrovnat s jeho či jejími pokusy o revoluci na pracovišti.

Zdroj: techrepublic.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.