Footshop.cz se z čistě internetového prodejce streetwearu rozrůstá do kamenného světa

Footshop.cz je na trhu čtyři roky a svůj podíl na úspěchu tohoto e-shopu mají také sociální sítě.

Footshop.cz začal hlavně jako internetový obchod se značkovou streetwear obuví, ale dnes se lidé, hlavně v Praze, přesouvají hodně do kamenného obchodu. Kamenný obchod nezapomenutelného vzhledu najdete v Praze na Vltavské, v bývalé budově Dopravních podniků.

Jak vznikl Footshop.cz?

Na počátku vzniku jednoho z největších prodejců streetwearu v České republice byl Peter Hajduček a bakalářská studie pro jeho marketingovou agenturu Unikum Solutions, ve které už delší dobu chtěli mít klienta s e-shopem a naučit se vše potřebné tak, aby mohli služby okolo e-shopů nabízet zákazníkům.

Spojil to s oblibou tenisek a vznikl Footshop.cz v elektronické podobě, později k tomu přidali i klasický kamenný obchod. Jedním z důvodů bylo i třeba to, že řada unikátních kousků není prodejná jinak, než když je možné je vystavit.

Streetwear, sneakers a originály

Footshop.cz prodává hlavně „sneakers“, tedy to, co je v angličtině známo jako tenisky, spadající do streetwear kategorie. Nečekejte atletiku, tedy boty určené k běhání. Pokud si chcete koupit něco lifestylového a zároveň sportovního, tak právě tohle je vaše příležitost. Ze značek je to Adidas, Nike, Jordan, Converse, Vans, Puma, Reebook, New Balance, stará známá jména.

Zajímavost? V loňském roce vzniklá běžecká bota Adidas Ultraboost, která se nakonec stala i lifestylovou ikonou a začala se prodávat také na klasické obouvání do města.

Footshop.cz je na trhu čtyři roky, od listopadu 2014 existuje i pražský kamenný obchod. Dnes prodává tisíce párů bot měsíčně, nejprodávanější jsou osvědčené značky jako Nike, Adidas a Vans. Aktuálně nejdražší je malá italská značka Marco Lagana (24letý italský designér) s novou kolekcí, kde jeden pár stojí i devět tisíc. Na konci léta by se dokonce měly objevit nové špičkové unikátní značky, kde pár bot bude stát i do dvaceti tisíc korun. To jen pro představu a uvedení do tématu zvaného sneakers.

Životní styl i sběratelé

Peter Hajduček k tomu říká, že jeho kolega ze Slovenska má doma několik set bot a mezi zákazníky je to prý běžné. „Lidé si dnes bežně nekupují boty jenom na nošení, boty jsou sběratelské. Jsou vyráběny speciální edice, třeba proto, abyste si je vzali jednou za rok. Mnoho mladých lidí sbírá tenisky.“

Limitované edice se podle Petera stávají i produktem pro sekundární market. Sběratelská hodnota znamená, že na eBay či jinde je najdete v prodeji i za několikanásobek ceny. Příklad? Kolekce Adidas Yeezy od Kayneho Westa, kterých se prodávalo 40 kousků v kamenném obchodě a 8 kousků na Internetu – soutěž o osm párů zahrnovala i Instagram s tisíci sdílení.

Footshop 2

V kamenném obchodě v Praze se prodá okolo deseti procent objemu, slouží hlavně pro péči o pražské zákazníky. Zbytek prodejů je realizován přes e-shop, zboží je odesíláno také do celé Evropy. Do Česka přitom jde zhruba polovina prodaných bot, zbytek putuje do zahraničí, kde hraje hlavní roli Slovensko následované Německem, Francií a Polskem.

Prodávat boty vyžaduje hodně moderních dovedností

Obchodovat s botami nakonec ale vůbec není až tak triviální. Najdete zde objednávání půl roku dopředu, vyžaduje dobrý odhad, co se bude či nebude prodávat, a řadu zkušeností. Na začátku to podle Petera vedlo k opatrnosti, malým počtům u nových značek, ale roky zkušeností přinášejí nejen lepší znalosti, ale také větší ochotu riskovat.

Trápí Footshop.cz klasické „14 denní“ vrácení zboží poté, co se někomu nehodilo? Peter říká, že se to snaží řešit vztahy se zákazníky, vrácení peněz berou jako investici do značky. „Někdy se stává, že zákazník přijde a řekne, že po pár nošení zjistil, že mu to nesedí. Takovým zákazníkům sice nelze peníze vrátit, ale nabízíme jim třeba slevu na další nákup,“ říká Peter.

Výhodou prodeje značkového zboží může být i to, že se příliš neobjevují klasické reklamace z důvodu kvality či poškození. A boj se šedým trhem či fake věcmi? To první podle Petera v Česku naštěstí nemáme. A padělky podle něj jsou a budou.

Značnou roli hraje Internet

Sociální sítě pro Footshop.cz fungují a hrají zásadní roli. Přes 260 tisíc fanoušků na Facebooku a Instagram s 60 tisíci sledujícími stále rostou, byť prozatím bez výrazně aktivního Twitteru.

Na Facebooku navíc komunikují v několika jazycích a nově věnují výraznou pozornost Snapchatu a pracují na YouTube kanálu. Na Facebooku se to neobejde bez placení až stovek tisíc měsíčně za reklamu a vše je striktně výkonnostní, co se Instagramu týče, tak je podle Petera drahý, prozatím hůře vyhodnotitelný. Pro lepší pochopení poměrně vysoké částky je potřeba vědět i to, že komunikace jede v šesti a více jazycích.  Do PPC (a internetové reklamy vůbec) se dávají další peníze, do všech online kanálů míří jeden až dva miliony měsíčně.

Co se technologií týče, tak Footshop.cz jede na postupně upraveném Prestashopu, původně přes externí dodavatele, od počátku roku ho buduje nový interní tým. Agentura Unikum přitom funguje jako „externí marketingvé oddělení“ a Footshop.cz slouží i pro vyvíjení a testování věcí pro další klienty. Zajišťují pak například i podporu pro jinak vlastního PPC člověka.

Pro Unikum je podobná synergie zajímavá i jako reference a případová studie. Klienti za námi přicházejí třeba i proto, že vidí, že to, co budeme dělat pro ně, děláme sami,“ říká Peter. Nebýt Unikum, tak by Footshop.cz nikdy nevznikl,“ dodává.

Výkonnostní internetový marketing, jednoznačně

Jedna z mála věcí, která se zatím intenzivně nevyužívá, jsou e-mailingy. Hlavní zdroj prodejů jsou sociální sítě, PPC a remarketing. Nejlepším z pohledu výkonu jsou AdWords (Sklik také, ale zhruba čtvrtina, což je dáno hlavně cílovou skupinou, která je na Seznamu k dispozici), RTB a Facebook. V souvislosti s kamenným obchodem dobře fungují přímé přístupy a budování značky.

Není bez zajímavosti, že lidé nakupují i z mobilů, ale je tam asi poloviční konverzní poměr. Ale částečně to může být dáno i tím, že Footshop.cz nemá specifickou mobilní ani dobře responzivní podobu a řešit se to bude aktuálně probíhajícím redesignem webu. Web zaznamenává okolo 35 tisíc návštěv denně.

Komunity a akce

V marketingu Footshopu funguje dobře i spolupráce s YouTubery a dalšími sociálními celebritami. Peter si spolupráci pochvaluje, vyžaduje to ale i hodně zapojení do událostí.  Včetně spolupráce s hudebníky, umělci a kreativními lidmi.

Podle Petera se víc vyplácí spolupracovat s těmi, co sice mají dosah, ale ne nutně velká čísla.  Nejdeme za každou cenu po číslech, ale po hodnotě. Vytvořili jsme i vlastní kolekci oblečení a hodně dobře nám fungují události, ať už vlastní nebo ve spolupráci s dalšími lidmi, říká.

„Co nás odlišuje od ostatních? Naši partneři pochopili, že jsme dobrý partner na uvádění nových exklusivních věcí,“ říká Peter. Unikátní kolekce, které máme třeba jako jediní v republice, jsou významné pro zákazníky,“ dodává.

Navenek malé, ale zdání klame

Footshop.cz, nenechte se mýlit, zaměstnává okolo pěti desítek lidí a jen za poslední rok vyrostl o zhruba tři desítky lidí. Hlavní cesta náboru? Reference, doporučení a StartupJobs.cz – hlavním cílem dneška je ale hlavně střední management, poměrně hodně lidí je potřeba pro provoz skladu a činnosti jako naskladňování nových produktů, kde přicházejí na řadu i procesy jako tvorba popisků, fotografování, atd. A opět. Nezapomeňme na zahraničí. Obchod samotný jede sedm dní v týdnu.

Na e-shopu můžete koupit na 2 500 věcí, v obchodě ale pouze okolo čtyř set. Proto se třeba v kamenném obchodě objevila sada počítačů, na kterých si mohou lidé prohlédnout zboží, ale také třeba zajistit přivezení druhý den do obchodu pro vyzkoušení. Obchod samotný je tak trochu i místo pro setkávání těch, kteří si kupují tenhle styl bot. A mají k tomu odpovídající životní styl.

Daniel Dočekal

Daniel Dočekal

Internetový publicista a zakladatel internetového magazínu Svět Namodro. Vymyslel a vytvořil kolektivní weblog Prostý Občasník Originálního Humoru (Pooh.cz). Od prosince 2006 se věnoval projektu DigiWeb.cz a později působil jako šéfredaktor iHNed.cz. V posledních letech jako konzultant radí a pomáhá řadě firem s marketingem, obsahem, sociálními sítěmi či komunikací.