Herní průmysl opomíjí ženy-hráčky, míní Google

Až polovinu „mobilních hráčů“ tvoří ženy; ale herní vývojáři, herní kultura a hry samotné jsou stále doménou mužů. Tyto poznatky vyplývají z výzkumu Googlu, který byl publikován koncem loňského roku. Společnost tlačí na herní průmysl, aby zaměstnával více žen a aby byly vyvíjeny hry, které apelují na širší hráčské publikum.

Hraní her na mobilních zařízeních zaujalo nevídaný počet žen. Až 65 % Američanek ve věku 10–65 let hraje mobilní hry. Tím dostává herní průmysl signál, aby pomalu přesouval svůj pohled od mladých mužů, kteří až dosud zastávali pozici typických hráčů. Ženy také hrají častěji než muži – podle studie hraje více než 43 % žen častěji než pětkrát týdně.

Čtvrtina mužů, kteří hrají hry na mobilních telefonech, sdělila, že kdyby věděli, že hrají proti mužským protějškům, trávili by hraním více času. Mezi muži, kteří hrají nejčastěji (10 a více hodin týdně), tento názor převládal až ve 47 % případů. Průzkumu se celkově zúčastnilo 3 300 uživatelů ze Spojených států.

Podle Googlu mohou tyto herní preference mužů a hraní na vlastním písečku vyvolat asociace, že ženy nejsou v hráčském světě vítané. Za vším stojí problém herního průmyslu, ve kterém dominují muži. Pouhou čtvrtinu tvoří ženy, transgender nebo jiné genderové identity. Z výzkumu vyplývá, že jen 23 % žen si myslí, že v tomto průmyslu panuje rovné zacházení a rovné příležitosti pro obě pohlaví. Právě to, podle názoru společnosti Google, brání hernímu průmyslu vytvářet hry, které osloví širší publikum.

Je typické, že v záři reflektorů stojí hry a témata, ve kterých vystupují mužští hrdinové. Průzkum odhalil, že u sta nejvýdělečnějších her na Google Play je na ikoně aplikace zobrazeno více mužských než ženských postav. Většina žen-hráček se shoduje na tom, že je pro ně vytvářeno pouze 30 % z těchto her.

To má mimo jiné za následek, že ženy nezkoušejí různé žánry, nemluví se svými přáteli o mobilních hrách a nekupují si je. Jednoduše se neidentifikují jako hráči, dodává Google. Harassment maskovaný například on-line kampaní GamerGate opakovaně spojuje herní kulturu s misogynií a sexistickými postoji.

Google započal novou iniciativu nazvanou „Change the Game“ s cílem přinést do „mobilního hraní“ větší diverzitu, také by rád poukázal na ženy, které hrají.V loňském roce společnost informovala o tom, že se pokusila pomocí Wonder Woman inspirovat mladé teenagerky, aby vytvářely hry. Také spustila program pro začínající herní vývojářky. Google se snaží poukazovat na hráčky různými videi nebo sbírkami her s ženskými hrdinkami, které jsou dostupné v indie koutku na Google Play.

Internetový gigant nutí herní průmysl k větší otevřenosti, protože v opačném případě stojí herní svět sám proti sobě. Před pár lety se Google zavázal k tomu, že potře rasové a genderové rozdíly, aby na svých pracovištích lépe reflektoval rozmanitost lidí, kterým slouží po celém světě. I přesto je dodnes Google převážně dominantou mužů… Napětí, které vyvolávají snahy o rozmanitost, je v Googlu patrné dodnes; určitě si všichni vzpomínáme na interní memo, kde zaměstnanec společnosti napsal, že muži jsou lépe přizpůsobení k zastávání technologických pozic než ženy.

Zdroj: usatoday.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.