Kateřina Holnová (Pet Center): Česko domácí miláčky miluje

Pet Center je se sítí 140 kamenných prodejen v Česku a na Slovensku nepřehlédnutelným prodejcem chovatelských potřeb a jedničkou na trhu ve svém oboru. Probíhající redesign prodejen ještě více otevírá zákazníkům samotné prostory prodejny, moderním designem zatraktivňuje celý prostor, ale snaží se i zjednodušit nákupy. Nelze se tomu třeba příliš divit, s nějakými sedmi až osmi tisíci různými druhy zboží může být někdy poměrně obtížné se na prodejně orientovat. Patří k tomu i důležitá role samotných prodavačů, role pomocníka a rádce.

„Na začátku roku 2016 jsme začali měnit vzhled prodejen, v létě jsme spustili přepracovaný český e-shop a zcela nový e-shop na Slovensku,“ říká marketingová ředitelka Pet Center Kateřina Holnová. „S největší sítí maloobchodních prodejen v Česku jsme unikátní a zákazníkům chceme být co nejblíže. Proto nový design vzdušných prodejen s plánovanými interaktivními LCD obrazovkami, proto nové moderní e-shopy, schopné dodávat zboží do příštího dne,“ dodává.

Pet Center pobočkaV zemi, kde má až 80 % lidí doma nějakého domácího miláčka, není ve skutečnosti prodej chovatelských potřeb až tak jednoduchý. Řada lidí slyší na nízké ceny a kupuje tu nejzákladnější, často velmi nízkou kvalitu krmiva. Svědčí o tom nakonec i masivní prodej krmiv v hypermarketech a supermarketech. Krmiva, zejména ta kupovaná ve velkých baleních, jsou více a více obstarávána přes Internet. Tahat se s 10 či 15 kilovým balením granulí z obchodů je nešikovné, jednodušší je si krmivo objednat a nechat doručit až domů.

Pet Center působí na trhu již čtvrt století, první prodejnu ale otevřelo až v roce 2000. Dnes jich má 140, skoro třicet na Slovensku, většinu v Česku. V roce 2016 se chystá otevřít přes desítku dalších, podobné počty nově otevíraných prodejen plánuje i v dalším roce. U největší prodejny v Horních Počernicích byl v létě otevřen Psí hotel se psí školkou a další psí hotely by se měly postupně objevovat i v dalších krajských městěch. Zásadní roli hraje i spolupráce s partnerskou veterinární stanicí, která se nechází ve stejné budově v Horních Počernicích a další by se měla objevit v Brně.

„Velké prodejny s psím hotelem, veterinou a širokým sortimentem chceme mít postupně v každém krajském městě, v dohledné době v Brně a Plzni,“ uvádí Kateřina Holnová. „Ne všechny budou moci být tak velké jako ta v Horních Počernicích, ale velké prodejny, které nabídnou kromě našeho stálého sortimentu a zvířat také komplexní služby, považujeme za zásadní.“

Partner a rádce po celý život zvířete

Pravdou je, že počernická prodejna je opravdu atypicky velká. 1 730 metrů čtverečních znamená, že má nejen jeden z nejrozsáhlejších sortimentů, ale najdete taLabradorm i „malou ZOO“ a velký prostor je k dispozici i pro školu psích sportů, kde pejskové cvičí na speciálním odpruženém povrchu, který je šetrný k jejich kloubům.

Výhodou velkých prodejen je i větší počet zaměstnanců. Ti na všech prodejnách hrají podstatnou roli, jsou na ně kladeny vysoké nároky a mají být pro zákazníky partnery a rádci.

„Získat kvalifikované zaměstnance, kteří opravdu rozumí chovu velmi různorodých zvířecích druhů, není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá,“ upozorňuje Kateřina Holnová. „Máme vysoké požadavky u přijímacích pohovorů, zaměstnanci procházejí rozsáhlým, až stovky hodin dlouhým postupným školením, snažíme se je neustále vzdělávat, velmi si ceníme i zpětné vazby od zákazníků.“

Pet Center zajišťuje chod prodejen 364 dní v roce, bežně dvanáct hodin denně, podle otevíracích dob velkých obchodních center. Prodejny jsou navíc po celém Česku i Slovensku. V některých regionech je opatřování zkušených zaměstnanců nelehký úkol.

Pořídit si zvíře je zodpovědnost

Pokud si pořídíte domácí zvíře, je potřeba si uvědomit, že jde i o zodpovědnost. Domácí zvíře bude žít řadu let, bude vyžadovat pozornost a znamenat náklady. Od prvního pořízení vybavení, přes průběžnou veterinární i jinou péči až po každoměsíční náklady na krmení.

V Pet Center chtějí, aby vlastníkům domácích zvířat dokázali pomoci v průběhu celého života jejich mazlíčka. Vlastně ještě předtím, než si ho pořídí, nebo v okamžiku, kdy se jim doma ocitne nějaké to štěně či kotě a nikdo v rodině nemyslel na to, co vlastně budou potřebovat.

„Zvíře není věc, je to živý tvor. Česko je v chování domácích zvířat na špičce, podle některých statistik má až 80 % domácností nějaké domácí zvíře,“ upozorňuje Kateřina Holnová.

pes_prepravkaNa počátku roku 2016 se v Pet Center rozhodli podpořit iniciativu #stopmnozirnam. Jedná se o soubor aktivit vedoucí k zákazu masových množíren zejména psů a koček. Tedy míst, kde se zvířata plodí v nevyhovujících podmínkách a poté prodávají jak na domácím, tak hlavně na zahraničním trhu.

Podle Kateřiny Holnové je něco takového nejen nepřijatelné z hlediska péče o zvířata, ale také je zde zásadní problém pro ty, kdo si takto namnožená zvířata kupují. Ta jsou nemocnější, často umírají v řádu dnů od odebrání z takového zařízení a daleko více a dříve jim bude potřeba poskytovat nákladnou veterinární péči a jejich trápení tak bude pokračovat i poté, co množírny opustí.

Internet dnes hraje zásadní roli

Pet Center bylo řadu let čistě kamennou prodejní sítí a jakkoliv klasické prodejny stále hrají zásadní roli, nástup Internetu nelze přehlížet. Původní e-shop na www.petcenter.cz se v létě dočkal zcela nové podoby, založené na Open Source e-shopovém řešení Magento a Slovensko na www.petcenter.sk získalo zcela novou podobu, která komunikačně koresponduje s celou značkou, tzn. i s českým webem. Zároveň se také Slovensko konečně dočkalo e-shopu.

kralicciDůležitou roli pro Pet Center hrají i sociální sítě. Facebook, Twitter i Instagram slouží jako nástroj podpory zákazníků, ale také jako marketingové a prodejní nástroje. Být tam, kde jsou zákazníci, je dnes jedno z nejzásadnějších pravidel marketingu a obchodování.

Internet a hlavně obsah na něm se ostatně Pet Center chystá přinést i do kamenných prodejen. Informační obrazovky s chovatelskými příručkami nabídnou i možnost objednat si v obchodě zboží z internetového obchodu. Tomu dnes obchody ostatně slouží také, používají se jako doručovací, výdejní místa v případě, když zákazník nechce využít služby dopravce a vyhovuje mu návštěva prodejny.

„Stejně jako redesign 140 prodejen je i synergie internetu s kamennými prodejnami náročný úkol, časově, finančně i organizačně,“ říká Kateřina Holnová. Pet Center věří na maximální využití možností, které soužití klasického, kamenného, i elektronického, internetového světa přináší.

Daniel Dočekal

Daniel Dočekal

Internetový publicista a zakladatel internetového magazínu Svět Namodro. Vymyslel a vytvořil kolektivní weblog Prostý Občasník Originálního Humoru (Pooh.cz). Od prosince 2006 se věnoval projektu DigiWeb.cz a později působil jako šéfredaktor iHNed.cz. V posledních letech jako konzultant radí a pomáhá řadě firem s marketingem, obsahem, sociálními sítěmi či komunikací.