Kdy odmítnout nabídku od zaměstnavatele

Nenechte se pohltit mizernou prací. Už během náborového procesu byste měli sledovat určité situace, které vás varují před tím, že práce pro danou společnost by mohla být odstrašující zkušenost.

Podle amerického Ministerstva práce je průměrná doba, kterou tráví mladí Američané v práci, přibližně 7,5 hodin denně. Postupem času tedy v práci strávíme významný kus života (jak většina z nás již poznala z vlastní zkušenosti). A pokud jste v práci nešťastní, může to neblaze ovlivnit i zbytek vašeho života. Z těchto důvodů byste se měli vyhýbat práci v bídné společnosti. Ale jak odhalíte, že firma za nic nestojí? Budete mít při pohovoru oči na stopkách, dále je třeba si všímat sedmi varovných signálů. Samozřejmě, že jeden či dva z těchto znaků nejsou důvodem ke znepokojení, ale pokud jich objevíte více, rozhodně by to ve vás mělo vzbudit ostražitost

Komunikují s vámi neprofesionálně či bez respektu

To, jak s vámi společnost zachází při náborovém procesu, vám dodá představu, jak se k vám budou chovat, kdybyste byli jejich zaměstnanci. Vaše dotazy ohledně náborového procesu a stavu vaší žádosti o práci by měly být zodpovídány přímo. Pokud to však není váš případ a na své e-maily a telefonáty nedostáváte žádnou odpověď, pohovory byly zrušené na poslední chvíli bez slůvka omluvy, pak byste si možná měli hledat práci jinde.

Náboráři a náboroví manažeři vám viditelně nedůvěřují

Stejně jako vy nechcete udělat chybu a upsat se jakékoliv společnosti, zaměstnavatelé nechtějí přijmout někoho nevhodného. Očekávejte, že se budou zajímat o váš pracovní profil a reference. A pokud by vaše pracovní náplň spočívala v práci s citlivými informacemi nebo financemi společnosti, čeká vás ještě pečlivější prověřování. Přesto by tyto situace měly probíhat v běžném profesionálním duchu bez špetky obviňování. Společnosti, které nevěří uchazečům, pravděpodobně nevěří ani svým zaměstnancům. A v prostředí, kde vám nikdo nebude důvěřovat, určitě nechcete trávit 8 hodin denně, 40 hodin týdně, 160 hodin měsíčně…

Pracoviště působí neutěšeně a zaměstnanci nešťastně

Rozhodně byste si měli prohlédnout místo, kde budete pracovat. Všimněte si postojů a interakcí mezi zaměstnanci, ale i celkového působení pracovního prostředí, včetně společných prostor. Vidíte varovné nápisy, zanedbané kanceláře, vyčítavé cedule (VŠICHNI ZAMĚSTNANCI MUSÍ NOSIT IDENTIFIKAČNÍ KARTY!) a rozmrzelé tváře zaměstnanců? Pokud je návštěva pracoviště depresivní, jistě tam nebudete chtít trávit svůj čas.

Společnost má špatnou pověst

Díky internetu je jednoduché zjistit, co o společnosti říkají bývalí i stávající zaměstnanci. Součástí vaší přípravy na pohovor by měl být detailní průzkum těchto aspektů, spolu s finanční situací zaměstnavatele. Existují webové stránky s fóry, kam zaměstnanci mohou psát komentáře a hodnotí zde společnosti. Také zkuste oslovit své kontakty, abyste získali podrobnější informace o potenciálním zaměstnavateli.

Máte pocit, že byste si nerozuměli se šéfem nebo s kolegy

Mít šéfa, se kterým si opravdu sednete, může být zásadní faktor, který určí, zda vaše pracovní dny budou šťastné či nešťastné. Určitě s náborovým manažerem proberte styl práce a komunikace ve společnosti, abyste se ujistili, že vám budou vyhovovat. Přesto však důvěřujte svým instinktům. Pokud se vám hned při prvním pohovoru manažer nezdá, možná byste měli práci odmítnout.

Pracovní povinnosti jsou nejasné a zaměstnavatel neumí definovat, jakého úspěchu v dané roli můžete dosáhnout

Poté, co jste mluvili s jedním či dvěma lidmi ze společnosti, byste měli mít jasnou představu o tom, jak budou hodnoceny výkony související s nabízenou pozicí a jakých důležitých cílů byste během prvních měsíců v práci měli dosáhnout. Není radno dostat se do situace, kdy vám různí lidé dávají různé odpovědi ohledně pracovních povinností, nebo pokud neexistují jasné cíle. To by vás mohlo nejen zmást, ale nakonec třeba vést ke katastrofální pracovní situaci.

Chtějí s vámi podepsat smlouvu ihned, bez pohovoru či jakýchkoliv referencí

Toto se bohužel skutečně děje – třeba při sezónních náborech na práci, která nevyžaduje kvalifikaci. Ale v mnoha případech je zoufalství zaměstnavatele varovným signálem. Při najímání nových lidí manažeři a náboráři často spoléhají na svůj instinkt. Věřte mu také. Když se vám nějaký zaměstnavatel nezdá, možná byste si jej měli nejdříve trochu proklepnout na internetu.

Zdroj: monster.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.