Měkké dovednosti, po kterých zaměstnavatelé baží

Měkké dovednosti jsou nehmotné – existují, ale je těžké je demonstrovat. Při hledání práce určitě narazíte na spoustu společností, v jejichž výčtu požadavků nebudou chybět „dobré komunikační dovednosti“ či „schopnost pracovat v týmu“.

Pokud jste na trhu práce noví (například čerstvý absolvent) a/nebo nemáte mnoho pracovních zkušeností, můžete pocítit jistou úlevu, když narazíte na inzerát, který poptává měkké dovednosti. Řekněme, že zaměstnavatel hledá člověka s dobrými komunikačními dovednostmi. Zdá se, že by to mohla být výhoda. Ale když dojde na lámání chleba a vy je máte prokázat, nejste si jisti, jestli to vůbec jde.

A to je právě důvod, proč zaměstnavatelé tolik požadují měkké dovednosti – spíše než titul z anglické literatury či zkušenosti z víkendové brigády v hotelu – odhalí, co jste za člověka.

V srpnu 2016 LinkedIn zveřejnil seznam deseti měkkých dovedností, které američtí zaměstnavatelé nejčastěji ve svých inzerátech hledali. Uchazeči, kteří tyto vlastnosti uvedli na svých profilech (a pravděpodobně je poté i osobně předvedli), byli ti, kdo získali inzerované pracovní místo.

Níže je uvedeno deset nejvyhledávanějších měkkých dovedností podle LinkedIn; spolu s doporučením, jak je předvést zaměstnavatelům.

Komunikace, mezilidská komunikace, sociální dovednosti a přátelská osobnost

Obecně platí, že existují dva typy komunikace – psaná a mluvená.

Ukázat svou schopnost písemného projevu není tak složité. Přehledný, dobře strukturovaný průvodní dopis prokáže vaše nadání pro písemnou komunikaci.

Pokud jste čerstvý absolvent, zvýšíte své šance tím, že zmíníte všechny ty eseje, písemné práce a výzkumy, které jste prováděli. Také byste měli zdůraznit další zkušenosti, nejen akademické psaní. Přispívali jste do studentských novin, psali newslettery nebo blog? Možná jste dokonce pomáhali vytvářet studijní plány nebo učební materiály. Jakákoliv zkušenost s obousměrnou psanou komunikací je výhodou (například moderování stránky na sociální síti). Tato schopnost bude obzvláště důležitá na pozici spojené se službou zákazníkům nebo v oblasti lidských zdrojů.

Dokázat, že jste přátelský člověk, který umí efektivně komunikovat tváří v tvář, je ve fázi před pohovorem těžký oříšek. Zkušenosti s přednášením nebo účast v diskusních klubech zaměstnavateli naznačí, že jste schopni se vyjadřovat. Ale opravdovou představu o tom, jak jste přátelští, získá až ve chvíli, kdy s vámi bude mluvit. Předveďte své měkké dovednosti již v životopise a zajistěte si pozvánku na pohovor.

Týmová práce

Předvést, že jste týmoví hráči, nebude problémem pro ty, kdo pracovali dříve v týmu s ostatními. Ti, kdo neměli to štěstí, se musí zamyslet a najít případ, kdy museli spolupracovat a efektivně komunikovat s druhými, aby dosáhli vytyčeného cíle. Zapojovali jste se do týmových sportů, divadelní skupiny, kapely či sboru? Co třeba skupinový projekt či prezentace, laboratorní práce nebo klub zahrádkářů? Kterákoliv z těchto aktivit může zaměstnavateli prozradit, že jste týmový hráč.

Nicméně – a to platí pro ty, kdo mají zkušenosti s týmovou prací v pracovním prostředí – je důležité mít na paměti, že být součástí týmu není zárukou vašeho týmového ducha. Ve vašem průvodním dopisu i během pohovoru byste měli vysvětlit svou roli v týmu a uvést příklady, jak jste podporovali ostatní členy.

Organizovanost a přesnost

Tyto dvě dovednosti není příliš složité dokázat. Jakmile se v životě osamostatníme, musíme si začít organizovat své vlastní rozvrhy a čas. Určitě existuje období, kdy jste museli vzít vše do svých rukou a začít úspěšně žonglovat s několika rozdílnými povinnostmi. Řekněte zaměstnavatelům, jaké to bylo, jak jste dokázali udržet všechny míčky ve vzduchu.

Kritické myšlení, tvořivost a přizpůsobivost

Zde pečlivě rozvažujte. Zaměstnavatelé nechtějí člověka utrženého ze řetězu, ale někoho, kdo má své vlastní (odůvodněné) názory a (realistické) nápady.

Na pracovišti nepřijímají konečná rozhodnutí jen vedoucí pracovníci. Všechny pozice vyžadují jistý stupeň iniciativy, i když se třeba jedná jen o to, kam/jak by měla být přestěhována skříň na kancelářské potřeby. Musíte být také připraveni respektovat rozhodnutí, nad kterými nemáte žádnou kontrolu, i když třeba naruší vaše navyklé pracovní postupy. Zaměstnavatel potřebuje vědět, že jste vynalézaví a přizpůsobiví. Pracoviště se vyvíjejí a vy byste měli být schopni udržet krok s těmito změnami.

Zaměstnavatelé hledají někoho, kdo v problému uvidí příležitost (přizpůsobivost), přijde s řešením (kreativita) a bude umět zvážit klady a zápory určitých postupů, aby mohl rozhodnout o tom, co je nejlepší (kritické myšlení). Zkrátka někoho, kdo bude schopen řešit rozličné problémy, které nastanou (opět přizpůsobivost).

Určitě jste se s tím setkali již v minulosti. Ať už v akademickém nebo pracovním prostředí. Lidské bytosti jsou vynalézavé a každý z nás vymyslel nějaký „životní zlepšovák“. Ukažte je zaměstnavatelům a dokažte, že umíte stát na svých vlastních nohách.

Jen proto, že je něco nehmotného, neznamená, že se toho nemůžete chytit. Je mnoho způsobů, jak ukázat zaměstnavatelům, že vaše měkké dovednosti jsou vaše silná stránka.

Zdroj: social-hire.com

Hledáte novou práci? Sledujte nabídku volných míst na Monster.cz.

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.