Na jedničku netweetuje nikdo, na dvojku pánbůh a na trojku odteď vy

Umění 140 znaků odhaluje jeden z nejpovolanějších, Jan Handl.

140 znaků může být věda. Z analýzy milionu tweetů plyne, že o úspěšnosti účinkování na Twitteru rozhodují maličkosti. Jak tedy tweetovat lépe než ostatní? Musíte se držet základních pravidel, aneb jak vypadá ideální tweet?

Službu Buffer asi budete znát. Umí toho dost, zabývá se hlavně zautomatizováním příspěvků na sociálních sítích a interakcemi mezi jednotlivými platformami. Jde tedy o znalce, jejichž elaborát analyzující milion tweetů a jejich úspěšnost se rozhodně vyplatí pročíst (infografiku si můžete prohlédnout na konci článku). Pokud se vám nechce studovat návod celý, věnujte pozornost alespoň následujícím klíčovým radám, které zlepší výsledky vašeho účinkování na Twitteru.

Z ideálních (tedy hodně úspěšných) tweetů plyne, že se vyplatí v případě použití obrázku dodržovat délku průvodního textu v rozmezí 20 až 40 znaků. Tweety bez obrázku fungují nejlépe v rozmezí 120 až 140 znaků. To, že čím kratší tweet, tím lepší, tedy můžeme s klidem označit za prachsprostou pověru. Zajímavé je, že nejčastěji má tweet 110 – 120 znaků, tedy krátké výkřiky jsou na pomalé, ale jisté cestě k záhubě. Divné se nezdá ani tvrzení analýzy, že tweety s obrázkem dosahují vyššího engagementu a tweety bez linků zaznamenávají více retweetů, hvězdiček a odpovědí. Linky tedy nejsou cestou k úspěšnému tweetování, poutavé jsou myšlenky vložené do maximálně sto čtyřiceti znaků. Není třeba tahat lidi někam, kde se dozvědí víc. A i když to zní divně, tak hashtagy fungují a vyplatí se je používat.

Ideální tweet, bez poskvrny či vady, ve správný čas

Tolik základní poučky. Podíváme-li se na studii podrobněji, zjistíme, že postupnou aplikací jednotlivých pravidel se můžeme celkem snadno dobrat takzvaného ideálního tweetu, tedy tweetu, který splňuje všechna kritéria pro úspěšnost – je dlouhý 30 znaků a obsahuje obrázek a hashtag. Schválně si zkuste takový ideální tweet sestavit. Máte? Výborně, kostra je hotova, teď se je ještě potřeba zamyslet nad tím, kdy vlastně tweetovat.
I touto problematikou se nedávno odborníci z Bufferu zabývali. Drobnou chybou na kráse je fakt, že existují i jiné výzkumy propagující přesně opačné ideální časy, ale můžeme použít selský rozum, který říká, že tweet je třeba vypustit ve chvíli, kdy Twitter používá nejvyšší počet sledujících. Záleží na cílové skupině, někdy je to v době jejich vysedávání v práci, jindy se vyplatí tweetovat večer, když se válejí u televize a k tomu mají zapnutý Twitter na svém mobilním zařízení.

Jistě jste si všimli, že zatím hovoříme pouze o teorii a veličinách exaktních. Tedy jak má být tweet dlouhý, zda má obsahovat obrázek a kdy ho máme vlastně vypustit do světa. Teorie je pěkná věc, ale sami jistě uznáte, že nejdůležitější je praxe, v tomto případě přímo alchymie toho, co vlastně napíšete a vyfotíte. Nyní, když jsme vybaveni teorií a skladba našeho tweetu se téměř rovná kvalitě tweetu pánaboha, který má za dvě, můžeme trochu popřemýšlet o obsahu.

Co ale s obsahem, o čem tweetovat

Existuje mnoho přístupů. Můžete tweetovat vtipy (ty se chytí skoro vždy, tedy pokud jsou kvalitní), důležité exkluzivní informace nebo se můžete vydávat za nadrženou knihovnici/učitelku/testerku erotických pomůcek. Toto jsou ověřené a snad jediné stoprocentně fungující přístupy k úspěšnému tweetování. Pokud se vám podaří tyto tři základní přístupy zkombinovat, máte vyhráno. Pak už stačí osekat počet znaků, vymyslet neotřelý hashtag, narvat tam lascivní obrázek a tradá, máte to!

Jak tedy pak bude vypadat formálně i obsahově dokonalý tweet? Nechci radit, ale co začít třeba nějak takto: Hádejte, kam mi zapadlo legendární Klausovo pero? #dekolt #ukazkozy (…a fotka nějaké mnohoslibné úžlabiny/údolí…).

tweet

Uznejte sami, tento ukázkový tweet má prostě všechno. Správnou délku, populární hashtagy, přisprostlý obrázek, a hlavně skvělý obsah – vtip, celebritu, tajemno, návaznost na známou kauzu a navíc je to otázka, na kterou budou chtít followeři odpovědět, takže tento tweet bude mít jako bonus neobvykle mnoho replies.

Teprve teď jste mistři řemesla. Vaše sláva se bude nebes dotýkat, budete excelovat na osobních i firemních účtech. Bude se o vás mluvit, stanete se známými, veřejnost se s vámi bude srovnávat. Upozorňuji ale na jednu takovou maličkost. Konce to může mít dva – buď budete za hvězdu, nebo za blbce. Nic mezi tím neexistuje a američtí vědci tvrdí, že varianta s blbcem je mnohem pravděpodobnější…

 

Zdroj: blog.bufferapp.com
Jan Handl

Jan Handl

Autor je kromě jiného internetový publicista, více informací najdete v jeho profilu na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro nejrůznější média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.