Networking aneb jak najít svého prvního klienta

Rozhodnutí stát se freelancerem je pro někoho jednoduchá volba, pro někoho myšlenka, se kterou si pár měsíců nebo let pohrává. Všichni však nakonec stojí před stejnou otázkou: Jak získat klienta?

Dnes – stejně jako v minulosti – je vaší největší vizitkou při získávání klienta dobře vykonaná práce. Není přitom vůbec podstatné, jestli pracujete v oblasti grafiky nebo v poradenství. Dobře udělaná práce = dobré reference a „šuškanda“ o vás může začít. Dříve se vztahy s klienty stavěly na osobních kontaktech a schůzky byly při jejich získávání stěžejním bodem. Dnes to platí také, ale máte jako freelancer čas své potenciální klienty navolávat? Máte finance na to, abyste si zaplatili reklamu na vybraných serverech? V minulosti jste se tak museli obrnit trpělivostí a doufat, že se to pílí a kvalitní prací změní. Odvaha, která vás v minulosti dovedla do pozice „volnonožce”, se dále musela vyrovnat s tím, že „jste na začátku sám” s kapsou plnou vizitek.

Dnes k získání nového klienta můžete využít vše, co bylo výše napsáno, ale máte ještě další možnost: účastnit se networkingu. Networking je osobní setkání určené k navázání kontaktů s lidmi z různých oborů a vytvoření nejen pracovní sítě vztahů. Čím rozmanitější a zajímavější bude vaše síť kontaktů, tím vyšší je pravděpodobnost, že v ní „uvízne“ váš nový klient.  Cílem networkingu však nemusí být snaha navázat pracovní vztah, ale třeba jen možnost vyslat do světa informaci, že jste freelancer a že jste v nějaké oblasti odborníkem. „Šuškanda” funguje v každé době.

Mezi další výhody, které networking nabízí, patří větší autentičnost při osobním setkání v příjemném prostředí, možnost spolupráce na přátelské bázi „win” za „win”. Dále můžete získat informace od profesionálů, kteří už mají ten „první krok” za sebou, v neposlední řadě si sdílením osobních zkušeností poměrně rychle uvědomíte, že „v tom nejste sami”.

Pokud se tak na networkingové setkání chcete vydat, nezapomeňte se včas přihlásit, vzít si s sebou vizitky a dobrou náladu. „Na našich networkingových setkáních si najde své místo i introvert. Jde jen o to, co vlastně hledá: nového parťáka do týmu, člověka, který má zkušenosti a kterého zrovna potřebuje, novou fotografku, grafika nebo jen nové přátele. To vše je možné díky networkingu snadněji nalézt. Berte to tak, že on-line prostředí nikdy nenahradí osobní setkání, protože osobní dojem nahradit prostě nejde,“ uvedla Lucie Kalusek, Happiness managerka z coworkingové centra In-spiro.

Zdroj: In-spiro

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.