Open space zabíjí produktivitu

Geoffrey James ve svém sloupku upozorňuje na výsledky několika studií, které do debaty o vhodnosti či nevhodnosti práce v open space prostorech vnesly i pohled čtyřiceti tisíc pracovníků z více než tří stovek firem. Názory na to, jak produktivitě prospívá práce v obrovském prostoru, kde vedle sebe sedí desítky či stovky zaměstnanců, se mohou různit, ale výsledky zkoumání opravdu velkého vzorku lidí není radno brát na lehkou váhu.

Projděme si nejdříve pár klíčových zjištění z výzkumu společnosti Fuze. Celých 83 % respondentů si myslí, že k tomu, aby byli produktivní, nepotřebují sedět v kanceláři. A 38 % z nich dokonce říká, že jim vyhovuje, když mohou pracovat na dálku. Je to tak, pokud chcete, aby zaměstnanci byli produktivní, není dobré vázat je k pracovním stolům v kanceláři na určitou denní dobu.

Menší pracovní prostor nebo kancelář motivuje zaměstnance k tomu, aby spolu víc komunikovali a sdíleli nápady. Ideální je, když společnou menší místnost sdílí jeden tým, který může bez obav před tím, že bude rušit okolí, komunikovat a rozvíjet kreativní náladu.

Ze zmiňovaného výzkumu provedeného společností Fuze také plyne, že tradiční pracovní stoly s klasickým pravidelným uspořádáním se stanou minulostí. Jednu pracovní buňku vedle druhé mají prý nahradit daleko inspirativnější prostředí, která lépe vyhovují potřebám pracovních týmů. Může jít třeba o místnost podobnou kavárně, s větším stolem, kde se bude pracovat vestoje a prostorem pro debaty.

A jak bude vypadat pracovní den? Pracovní doba, tak jak ji známe nyní, třeba od devíti do pěti, se může poměrně rychle změnit v absolutně flexibilní pracovní dobu, která bude vyhovovat pracovníkovi a jeho okolí. Tuto změnu prý ocení hlavně takzvaní milleniálové. Tedy lidé, kteří dospívali na přelomu tisíciletí a nyní budou podle některých odborníků proměňovat trh a styl práce.

Pokud si projdete očekávané změny uvedené výše, je jasné, že prostor zvaný open space pracovníkům nevyhovuje, a to z několika důvodů. Jde o kanceláře dnes již poměrně tradičního typu, ve kterých se lidem nelíbí. Mají prostě jiné představy. Chtějí pracovat z domova nebo z míst plných inspirace a pohody, což jim open space při sebevětších snahách o nějaká vylepšení nemůže poskytnout.

Velký výzkum, vedený mezi čtyřiceti tisíci zaměstnanci tří stovek velkých amerických firem zabývajících se administrativou, publikovaný v Journal of Environmental Psychology, se zabývá pracovním prostředím z hlediska hluku a soukromí. Lidé v menších kancelářích oceňují právě soukromí a menší akustickou zátěž. Ve velkých prostorech si zaměstnanci stěžují na přítomnost velkého množství kolegů, respektive na jejich přílišnou blízkost. Čistě osobní prostor je velmi důležitým faktorem k tomu, aby se zaměstnanec cítil příjemně. V kancelářích pro stovky lidí je to pak pochopitelně téměř nereálné.

Podle nedávného článku z Wall Street Journal lidé nesnášejí open space také kvůli rozptylování okolím. Ve výhledu totiž není jen vlastní monitor počítače, ale i ostatní zaměstnanci, jejichž aktivita může narušovat soustředění. Na rozdíl od hluku, který lze vyřešit třeba sluchátky, neexistuje způsob, jak zabránit rozptylování, které vnímá zrak.

Asi jste tušili, že lidé open space pracoviště nemilují a proč. Je to skutečně tak, necítí se tam dobře a jejich pocity jsou pro spokojenost a produktivitu klíčové. Určitě není jednoduché prostory přestavět, ale třeba i malé vylepšení v podobě vyšších zástěn, které zakryjí nepotřebné zrakové a částečně i sluchové vjemy, mohou výrazně pomoci k soustředění a pocitu alespoň minimálního soukromí zaměstnanců. Jedna rada pro zaměstnavatele na závěr – pokud chcete, aby byli vaši lidé v práci déle a zůstávali produktivní, poskytněte jim soukromí v malých kancelářích…     

Zdroj: inc.com

 

Jan Handl

Jan Handl

Autor je kromě jiného internetový publicista, více informací najdete v jeho profilu na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro nejrůznější média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.