Jak přijmout či odmítnout pracovní nabídku?

Zvládli jste to. Jste na konci úmorného hledání a obdrželi jste alespoň jednu nabídku. Možná máte dokonce dvě nebo tři nabídky, a proto můžete vyjednávat a skutečně se rozhodnout, co bude nejlepší pro vás a vaši budoucnost.

Mnoho lidí se mylně domnívá, že tímto došli do konečné stanice. Čeká vás však hluboká reflexe, abyste porozuměli tomu, co chcete. Jaké prostředí potřebujete, abyste se mohli realizovat a uspět?

Dostali jste nabídku, proto se můžete posadit za kormidlo, dát nohy nahoru a zapnout autopilota? Ne tak úplně. Myslíte si, že přijetím nabídky je všechna těžká práce hotová. Ale opak je pravdou. Ve skutečnosti je přemýšlení nad nabídkami jen začátek opravdu důležitého a usilovného procesu, který povede k finálnímu rozhodnutí. Občas během pohovoru poznáte, že určitý zaměstnavatel vám jednoduše nesedí. Jindy zase budete mít na stole několik zajímavých nabídek a budete se muset zamyslet nad tím, která je ta nejlepší. A pak uskutečnit onen obávaný telefonát.

Nakonec třeba přijmete nabídku, která je neuvěřitelně vzrušující a bude ve vašem životě znamenat kariérní zlom. Většina lidí však tomto okamžiku zapomene, že nabídky, které odmítli, také odněkud přišly. I ostatní potenciální zaměstnavatelé očekávají, že se jim ozvete. A bylo by neprofesionální nechat je čekat. Nemluvě o tom, jak by to mohlo neblaze ovlivnit vaši reputaci.

Takže jakmile se rozhodnete, kterou nabídku přijmout a které necháte za sebou, je ve vašem nejlepším zájmu zachovat si co nejlepší vztahy se všemi potenciálními zaměstnavateli. Tím budujete svůj brand. Určitě je to lepší varianta než pálit mosty, které by bylo neuvěřitelně těžké znovu postavit.

Přijmout nebo odmítnout?

Pokud se rozhodnete nabídku práce přijmout, mělo by to být z jednoho či dvou následujících důvodů:

  1. Dostalo se vám nabídky, která naplňuje všechny vaše požadavky a kritéria na ideální práci.
  2. Úspěšně se vám podařilo vyjednat podmínky, které jste si stanovili.

Odmítáte pracovní nabídku? Pak by to mělo být proto, že:

  1. Během náborového procesu jste zjistili, že organizace (ani práce v ní) by vám nevyhovovala.
  2. Nabídka měla příliš mnoho ALE – aspektů, které neodpovídaly vašim představám o ideálním místě.
  3. Pokusili jste se vyjednávat o podmínkách, ale jednání bylo neúspěšné, nebo organizace vůbec nechtěla vyjednávat.

Přijetí nabídky

Nabídku byste měli přijmout jak ústně, tak formálně (písemně). Také není na škodu informovat o svých úmyslech všechny osoby, se kterými jste se v průběhu pohovoru setkali.

Prvním krokem je podepsat aktuální a konkrétní nabídku práce, která obsahuje všechny důležité či dodatečně sjednané detaily. Nepodepisujte nic, kde by nebyly brány v potaz všechny odsouhlasené podmínky. Pokud jste žádné dodatečné požadavky neměli a nesjednávali, můžete podepsat prvotní nabídku, která vám byla formálně doručena.

Také byste měli zavolat na nejvyšší kontaktní místo a oznámit, že nabídku přijímáte a že vaše písemné přijetí mohou očekávat každým dnem. Pravděpodobně uslyšíte, jak je zaměstnavatel nadšený a jak se těší, až budete součástí týmu. Jistě vám poskytne spoustu detailů, abyste věděli, co očekávat. Na to se však nemůžete zcela spoléhat, proto se raději zeptejte, kdy máte očekávat další zprávy.

Takže jste přijali pracovní nabídku (blahopřejeme!), dali jste vědět svému budoucímu zaměstnavateli a máte představu o tom, co bude následovat. Další krok spočívá v tom informovat o svém rozhodnutí další důležité lidi, které jste poznali během náborového procesu. Pokud jste se setkali s někým, kdo vám velice pomohl například při vyjednávání lepších podmínek, ochotně vám zodpověděl vaše otázky, nebo vám třeba doporučil tuto nabídku, měli byste mu poděkovat. Ať už po telefonu nebo krátkým e-mailem.

Dejte těmto lidem vědět, že jste práci přijali a že si ceníte jejich pomoci, které se vám dostalo. Buďte osobní a nechte vyplout na povrch konkrétní zkušenost a vztah s  člověkem, kterému voláte/píšete. Každý, kdo vám k nové práci pomohl, si zaslouží e-mail, v němž jej seznámíte s novinkami. Takový e-mail by měl obsahovat:

  1. Poděkování za to, že vám pomohli.
  2. Informaci o tom, že jste nabídku přijali.
  3. Zmínku, že se těšíte na to, až se stanete součástí organizace.
  4. Žádost o radu aneb co byste měli udělat pro to, abyste byli připraveni na nástup do firmy.

Jakmile přijmete pracovní nabídku, je to začátek vaší kariéry. Nepřestávejte budovat svou osobní značku, pracovní vztahy a kontakty.

Odmítnutí nabídky

Zatímco přijetí nabídky ve vás vzbudí skvělý pocit, odmítnutí bude trochu méně zábavné. Nicméně i odmítnutí nabídky může znamenat dobrou příležitost k budovní osobní značky a k zachování dobrých vztahů s lidmi v organizaci. Proč odmítnout?

  1. Když vám jednoduše nesedí pracovní nabídka, organizace, odvětví nebo další aspekty.
  2. Když jste se rozhodli přijmout nabídku konkurence.

V prvním případě neexistuje už nic, co by mohla společnost udělat pro to, abyste akceptovali její nabídku. Druhá situace nastala, protože jiný zaměstnavatel nabízel něco, s čím neuměla odmítnutá organizace udržet krok. Tak či onak si chcete zachovat dobré vztahy. Z toho důvodu je nesmírně důležité odmítnout nabídku i formálně.

K tomu by mělo dojít hned, jakmile se rozhodnete nastoupit ke konkurenci. Rozhovor možná bude trochu nepříjemný, ale rozhodně to není důvod k jeho odkládání. To by nebyla dobrá obchodní vizitka. Jakmile jste připraveni formálně odmítnout nabídku, zavolejte manažerovi a napište všem lidem ve společnosti, kteří vám byli nápomocní.

Možná se vám bude vkrádat do mysli myšlenka – proč nad tím trávit tolik času, když chci jednoduše práci odmítnout? Protože… svou značku vytváříte i tím, že budete zdvořile korespondovat s druhými. Co byste měli v této situaci konkrétně říct nebo napsat?

Vaše důvody budou osobní a unikátní a jen vy jim budete plně rozumět. Buďte upřímní, ale zachovejte si profesionalitu. To znamená, že byste se měli vyhnout hodnocení typu „Vaše nabídka nebyla dobrá“ a „Vaše organizace není dostatečně zajímavá“. Ve vašich e-mailech ostatním členům společnosti byste neměli opomenout:

  1. Poděkovat za jejich pomoc a čas.
  2. Říci, že jste se rozhodli nabídku odmítnout.
  3. Uvést důvod svého rozhodnutí.
  4. Vyjádřit naději, že zůstanete ve spojení.
  5. Sdělit na sebe kontakt, aby se na vás v případě potřeby mohli obrátit.

Když se nedalo s organizací vyjednávat, měli byste dát najevo, že odmítáte pracovní nabídku právě z toho důvodu. Stačí, když to řeknete pouze na svém hlavním kontaktním místě. Ve většině případů prostě přijmou vaše důvody a půjdou dál. Někdy se však stane, že s vámi budou chtít ještě vyjednávat.

Pokud o to stojíte, měli byste být připraveni vyždímat z takového jednání maximum. Když se vám ozvou e-mailem nebo telefonicky, že situaci přehodnotili a že jsou ochotni vyjednávat, naplánujte si setkání na čas, kdy budete připraveni. Až budete mít před sebou požadavky nutné k diskusi.

Nyní jste plně připraveni přijímat a odmítat pracovní nabídky s profesionálním nadhledem. Budovat svou značku a udržovat dobré vztahy. Vaším úkolem je (nehledě na to, jestli o nabídku nabídku stojíte) dát lidem ve společnosti na vědomí, že svůj čas na vás nevynakládali zbytečně.

Proč?

Protože za pět let se vám může snadno stát, že jeden z těch kontaktů budete zrovna potřebovat. Ať už půjde o novou práci, o prodej zboží nebo o důležitou nabídku spolupráce. A nechcete přece, aby si na vás lidé vzpomněli s nepříjemným pocitem:„Nad naší nabídkou tenkrát ohrnoval nos a teď něco potřebuje?!“…

Zdroj: lifehacker.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.