Proč na hodnocení zaměstnanců záleží?

Všichni se jimi řídíme. Ať už si bookujeme dovolenou, kupujeme auto, nejnovější smartphone, nebo když hledáme nového dodavatele. Na hodnoceních záleží a lidé jim důvěřují. Ale nyní pronikají i do světa byznysu.

Podle nového průzkumu BPS World si lidé před důležitou koupí přečtou relevantní hodnocení a až poté se rozhodnou. Také se ukázalo, že lidé hledající práci čím dál častěji googlí svého potenciálního zaměstnavatele. Mají v zásobě raději několik nabídek od různých zaměstnavatelů, než si vyberou toho pravého.

Průzkum dále odhalil, že více než tři čtvrtiny dotazovaných (79 %) by si lustrovaly zaměstnavatele na internetu, než by přijaly jeho nabídku. 74 % zaměstnavatelů by si naopak vyhledalo své potenciální zaměstnance. K tomuto účelu by nejčastěji využili Facebook, LinkedIn a Glassdoor. Zdá se, že vyhledávání potenciálních zaměstnavatelů on-line je stále oblíbenějším trendem. 62 % zaměstnaných respondentů přiznalo, že svého stávajícího zaměstnavatele negooglilo před tím, než přijali jeho nabídku k práci.

Tyto závěry z průzkumu dokazují, že otevřenější platforma, jako je Facebook, dokáže vytvořit pravdivější obrázek o tom, jaký by potenciální zaměstnavatel mohl být. Podobně fungují i fotky cestovatelů na TripAdvisoru. V tom, co lidé mezi sebou sdílí na internetu, se dá najít jistá upřímnost, na rozdíl od informací, které o sobě bude třeba šířit sám zaměstnavatel.

Studie dále ukazuje, jak nároční jsou šéfové hledající nové zaměstnance, ale i uchazeči o práci. Proto by se obě strany měly zamyslet nad tím, jakou mají on-line vizitku, jak jsou prezentovány a jak se o nich hovoří. A pokud najdou něco problémového, měly by se postarat, aby byla záležitost vyřešena, případně kontroverzní komentář smazán. Když jej budou ignorovat, mohou díky tomu přijít o talentovaného člena týmu, nebo uchazeč pak o dobrou pracovní nabídku.

Jak můžete ovlivnit to, co o vaší společnosti zaměstnanci budou šířit?

Nešetřete lidskostí

Nejlepším způsobem, jak získat autentická hodnocení od zaměstnanců, je zajistit jim přátelské prostředí, ve kterém se mohou vyjádřit. Kde se cítí dobře a klíčově se podílí na jednotlivých projektech a celkovém směřování firmy.

Když budou řadoví zaměstnanci hvězdami přehlídky, budou pyšní na svou práci. Což se projeví pozitivně nejen v on-line hodnocení.

Vzdělávejte a povzbuzujte transparentnost

Informujte své zaměstnance o tom, co uchazeče o práci zajímá, dříve než vstoupí do vaší společnosti. Ukažte jim čísla (návštěvnost, dosah, angažovanost) a recenze (například 80 % kandidátů nyní čte hodnocení před tím, než se rozhodnou, zdali novou práci přijmou). Je zajímavé, kolik stávajících zaměstnanců nemá o podobných „vymoženostech“ (tj. webech či platformách) ani tušení.

Čím více hodnocení je na určitém webu, tím pravděpodobnější se za nimi skrývá příběh.

Požádejte o hodnocení své zaměstnance

Za mnoha recenzemi se skrývají nevrlí a naštvaní lidé. Nedá se předpokládat, že hodnocení napíše typický a průměrný zaměstnanec společnosti. Hotely se s tímto problémem vyrovnaly po svém a uživatelům po skončení pobytu zasílají e-maily s žádostí o krátké hodnocení. Tím předchází situacím, kdy by hodnocení vkládali jen lidé, kteří ve své posteli našli štěnice apod.

Většina společností to podceňuje, ale je třeba svým zaměstnancům jednou za půl roku připomenout, že se díky jejich hodnocení může najít talentovaný kolega.

Načasování je důležité

Chcete-li získat hodnocení od svých zaměstnanců, měli byste o ně požádat v ten správný čas. Může to být vzdělávací seminář, nebo když jim budete gratulovat k prvnímu roku ve vaší společnosti: „Teď, když jste tady už veterán, byste se mohl o své zkušenosti v naší firmě podělit na webu Glassdoor?“ Případně když dojde k povýšení zaměstnance: „Blahopřejeme vám k novému místu! Jste zaměstnanec, který má skutečný vliv na ostatní a sdílí naše firemní hodnoty, proto bychom nesmírně ocenili, kdybyste si našel chvilku a napsal na Glassdoor, co zapříčinilo váš úspěch tady.“

Nebo po skončení firemní události můžete poslat e-mailové povzbuzení zaměstnancům, aby nahráli pár fotek na Glassdoor. Možná budete mile překvapeni, že tam zanechají i recenzi.

Zdroj: theundercoverrecruiter.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.