Proč může vést chlapácké bratříčkování až k rozpadu společnosti?

Důvody pro pád společnosti mohou být různé. Ale když vládne ve firmě čistě mužská kultura, může docházet k překvapivým problémům. Podívejte se na několik příkladů, jaké příklady osobností okolo sebe vytvářejí prostředí, ve kterém se začnou časem objevovat zásadní problémy, které mohou vést i k nepříjemným koncům.

Šéf, který „paří“

Způsob, jak povzbudit personál, zní „častější a větší party“. Skvělým příkladem může být Leonardo DiCaprio z filmu Vlk z Wall Street. Jeho postava je posedlá tím, že si chce skvěle žít. Motivuje sebe i své zaměstnance rytmem další megaparty. Ve skutečnosti je to rozptýlení, které mu brání v tom, aby se podíval do zrcadla a uvědomil si, že ve skutečnosti nejsou věci tak dobré, jak se zdají. Tento myšlenkový proces by se dal shrnout následovně: „Nemohou se na mě zlobit, když se to celé rozpadá, protože toho byli sami součástí“.

Šéf, který „buzeruje“

Křik, řvaní a ukazování prstem jsou vhodné metody koučování výkonnosti zaměstnanců. Děsit lidi veřejným ponižováním je (bohužel) vysoce účinný krátkodobý motivátor. Jeho efekt se však z dlouhodobého hlediska míjí účinkem a lidé odchází kvůli stresu. Nikdo nechce sdělovat špatné zprávy, poukazovat na chyby nebo sdílet nové nápady, pokud to znamená, že bude šéfem ztrapňován.

Kolegové, kteří „drbou“

Kancelářské skupinky jsou horší než na střední škole. Když se kancelář hromadně baví o tom, kdo s kým chodí a co kdo s kým dělá, vytváří to kulturu, která vede k pasivně agresivnímu chování. Kudly v zádech a sabotáže nejsou ojedinělými úkazy. Pracoviště se stává se všemi těmi klepy toxickým místem.

Náprava? Ano, ale není to snadné.

Aby se společnost vyvarovala bratříčkování a vzniku toxického prostředí, musí být připravena na selektivní obrat. Konkrétně se musí zbavit zaměstnanců, kteří vytvářejí toto prostředí svou osobností a povahou. To může být obzvláště náročné, protože tito lidé mívají často důležité vztahy s klienty. Neodejdou, aniž by se o tom hlasitě nevyjádřili, takže před provedením patřičných změn musí management zvážit strategii pro zachování dobrého jména.

Je například pravděpodobné, že bývalí zaměstnanci napíší něco negativního na sociální sítě a pro pomluvy nepůjdou daleko. Společnost by měla být připravena na tyto komentáře reagovat fakty a informacemi, které se vymezí proti tomu, co bylo o ní řečeno.

Nicméně, pokud je zakladatel společnosti velký brácha, neočekávejte, že se věci obrátí k lepšímu.

K založení společnosti je třeba velké dávky sebevědomí. Není proto překvapením, že většinu start-upů začínají muži s takovými zálibami a osobností, která kulturu bratříčkování podněcuje. Proto nečekejte, když je generální ředitel velký brácha, že se situace změní. Minimálně ne do doby, než se společnost kvůli bratříčkování dostane do potíží. Podívejte se například na to, co se stalo generálnímu řediteli Uberu. Pokud pracujete ve společnosti, kde je bratříčkování na denním pořádku, možná byste si měli začít hledat jinou práci. Život je příliš krátký na to, abyste pracovali někde, kde to není v souladu s vašimi hodnotami a přesvědčením. S dnešní nízkou mírou nezaměstnanosti možná nastal pravý čas hledat novou pozici ve firmě, která bude hrdá na to, že budete jejím zaměstnancem.

Zdroj: www.inc.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.