Jak se stát herním programátorem

Nadšenému hernímu fanatikovi se zápalem pro techniku může připadat práce na nějaké hře jako nirvána.

Ale opravdoví světoví vývojáři her o tom vědí své. A přestože mnoho z nich miluje svou práci, také znají odvrácenou stranu tohoto poslání: programování her často vyžaduje dlouhé hodiny piplání se jen s jediným kouskem hry.

„Většina hráčů se dostane do fáze, kdy chtějí hry nejen hrát, ale i vytvářet. A pod tím »vytvářet« si zřídkakdy představí »napsat libovolný kód« nebo »udělat texturu, kterou zadal někdo jiný«,“ řekl Brian Hook, zkušený herní programátor, který se podepsal pod hry Quake 2 a Quake 3. „Je to jako kdybyste se přidali do kapely a mysleli si, že budete psát písně. Pak vám dojde, že vaším úkolem je rozmístit bicí soupravu a pak se rychle ztratit.“

Základy práce herního programátora

„Když se řekne herní vývojář, je pravděpodobné, že si vybavíte programátory,“ píše se na webu International Game Developers Association (IGDA), která je důležitým zdrojem informací jak pro aspirující, tak i stávající herní programátory. „Není to překvapením, protože kód je základní stavební kámen her.“

Jak se dočtete na webu asociace IGDA, aby herní kodéři vůbec uspěli, musí se specializovat. Herní programátoři se obvykle specializují na konkrétní platformu – počítače, konzole, mobilní telefony a specifickou oblastí jsou on-linovky. A také se zaměřují na určitý aspekt vývoje hry, jako jsou třeba speciální efekty, umělá inteligence, grafika…

„Na juniorském až středním stupni lidé většinou přebíhají mezi platformami,“ říká Phil Steinmeyer, zakladatel New Crayon Games. „Na seniorském postu je odbornost zaměřená na konkrétní platformu to, co nabízíte. Takže tady už tolik pohybu mezi jednotlivými sektory neprobíhá. Ale samozřejmě k němu stále dochází.“

Ukázky práce prodávají

Abyste pronikli do programování her, budete potřebovat portfolio, které demonstruje vaše nadšení a talent. Začínající programátoři mohou vytvořit své vlastní hry, nebo mohou v rámci dobrovolnictví spolupracovat na modifikacích již existujících her.

Budete-li hledat dobré zdroje informací, podívejte se na Game Programming Wiki a na GameDev.net. Navíc se spojte s dalšími aspirujícími herními vývojáři přes IGDA nebo skrze on-line komunity. Určitě se vám zde podaří najít zajímavé nabídky spolupráce.

„Pokud jste kodér, udělejte demo verze a ukažte, co ve vás je,“ radí Scot Miller, CEO studia pro vývoj her 3D Realms. „Nic nepřesvědčí potenciálního zaměstnavatele tak jako dobré portfolio.“

Formální vzdělání v herním programování je poměrně novinkou, takže to v žádném případě není předpokladem pro proniknutí do této oblasti.

„Vzdělávání samo o sobě nic moc nedokazuje. Ale pokud jste z něj vytěžili maximum a naučili se něco, co vám pomůže v dalším zlepšování vašich schopností, mělo by se to projevit ve vašem portfoliu/demu,“ říká Steinmeyer.

Pozor na vyhoření

Herní společnosti prospívají v prostředí plném vášně a kreativity, ale i zde bohužel dochází vyhoření jejich zaměstnanců.

Hook, prezident společnosti pro vývoj softwaru a poradenskou činnost Hooka Tooka, připouští, že pracovníci herního průmyslu obvykle vyhoří kvůli:

  • Pracovnímu týdnu, který má 50 hodin (prodlouženo až na 70 hodin v kritických fázích vývoje)
  • Výdělku, který je podstatně nižší, než kdyby pracovali v IT nebo poradenství
  • Pocitu, že jsou jen částečkou obrovského soukolí, namísto kreativním členem týmu.

Ale i přes všechny své mouchy je herní průmysl vzrušující. Tato oblast stále roste a potřebuje nové talenty v multipackovém balení. Pokud máte talent a víte, jak ho úhledně sbalit do balíčku a prezentovat, pak neváhejte.

Zdroj: monster.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.