Sedm úžasných žen, které byste měli znát

Tyto ženy se našly v odvětví, kterému běžně vládnou muži, nenechaly se odradit a šly si za svým. Jsou od přírody kreativní, inovativní a jsou živým důkazem toho, že ženy do světa IT a technologií patří. Seznamte se s průkopnicemi, které dalším generacím prošlapývají cestu.

Sara del Valle z Národní laboratoře Los Alamos

Program, který jí otevřel cestu: C, C++, Math Lab, Mathematica

Čím se zabývá: „Používáme matematické rovnice k vyjádření toho, jak se nemoci rozšiřují. Poté pomocí počítače vytvoříme simulace, které vídáte např. ve videohrách. Uvažujeme, co se stane, když se virus rozšíří ve škole nebo na letišti – a to pak nasimulujeme. Využíváme existujících kódů nebo vytváříme své vlastní. I přesto, že jsem matematik, vedu tým počítačových vědců, softwarových vývojářů a statistiků. Vývojáři sestaví simulace a přidají do kódu nové funkce. Já jej testuji a analyzuji výsledky. Existují matematické modely, které pomohly lékařům vynalézt různé vakcíny. Jsem přesvědčena, že matematici mají dopad na naše každodenní životy.“

Danielle Feinberg z Pixaru

Program, který jí otevřel cestu: Maya

Čím se zabývá: „Jednou nám učitel grafiky na střední škole ukázal krátký film od Pixaru. Hned jsem věděla, že to chci dělat. V animaci mám na starosti svícení trojrozměrných světů, které jsme ve filmech vytvořili. Je to poslední fáze: ten svět už existuje, postavy jsou vytvořeny a já přidávám světla. Určuji, jestli je scéna uvnitř či venku, jestli je zataženo či slunečno, jestli se odehrává ve světle svíčky. V Pixaru používáme program Maya. Pomáhá nám vytvářet modely, speciální efekty, vlasy i oblečení. Je to vysoce účinný software.“

Sarah Parcak z Alabamské univerzity v Birminghamu

Program, který jí otevřel cestu: ER Mapper, ESRI, ENVI

Čím se zabývá: „Vesmírní archeologové ve skutečnosti nepracují ve vesmíru. Sbíráme obrázky ze satelitů čtyři sta mil nad zemí a hledáme změny ve vegetaci či půdě. Třídíme pixely z těchto obrázků do skupin – rostliny, půda či budovy. Lidské oko dokáže identifikovat věci jako sloučeniny či pyramidy, takže přesně víme, kam poslat archeology. Ušetříme tak spoustu času a peněz. Vymyslela jsem pro veřejnost platformu GlobalXplorer, která přetváří vesmírnou archeologii na hru. Amatérští průzkumníci procházejí jednotlivé záběry z vesmíru a obrázky třídí. Tato hra spojuje lidi s místy, která po celém světě beze stopy mizí.“

Leslie Ikemoto z Google Photos

Program, který jí otevřel cestu: C++, Java

Čím se zabývá: „Svou práci popíšu na příkladu. Všimli jsme si, že lidé často vyfotí obrázky obráceně, tedy vzhůru nohama? Vzali jsme skupinu otočených fotek a obrátili je, pak jsme miliony takových příkladů ukázali strojům, které se učí pomocí algoritmu. Tím jsme je naučili rozeznávat fotku, která byla nahrána obráceně, což nyní umíme rychle opravit. Takže moje práce spočívá v používání algoritmů k vyřešení problémů. Nejdůležitějšími programovacími jazyky jsou pro mě C++, Swift a Java. Swift je nový jazyk, je elegantní a považuji jej za jazyk budoucnosti.“

Crystal Windham z General Motors

Program, který jí otevřel cestu: Alias, Z-Red

Čím se zabývá: „Pro General Motors pracuji 23 let a mé předchozí zkušenosti s uměním mi poskytly dobrý základ. Každé auto totiž začíná náčrtem na papíru. Odtud se přetváří pomocí matematiky až do 3D modelu. Dnešní designéři mohou načrtnout auto v programech jako Alias, který jim umožní vytvořit model rychle, nebo VRED, kde mohou aplikovat textury, zrna, i barvy. Poslední dobou nás začala zajímat virtuální realita. Můžeme se díky ní ocitnout uvnitř auta v prostředí, které ještě neexistuje. Sedíme na předních sedadlech, můžeme se dívat postranními okny na silnici. Můžeme simulovat jízdu k posouzení viditelnosti. Uvítáme u nás každého, kdo nám pomůže využít potenciál virtuální reality.“

Erin Barra z Berklee College of Music

Program, který jí otevřel cestu: ProTools, Ableton, Logic

Čím se zabývá: „Technologie změnila v hudebním průmyslu všechno. Nějakých patnáct let zpátky byla technologie pro nahrávání a distribuci hudby velice nákladná a mělo ji k dispozici pouze pár vyvolených. Dnes může být producentem každý. Věnovala jsem se hudbě, ale vždycky jsem měla pocit, že nemám dostatek zdrojů na to dělat hudbu, kterou mám ráda. Zjistila jsem, že překážkou byla technologie, kterou jsem neměla ovládat. Rozhodla jsem se to změnit. Vyučuji ProTools, Ableton a Logic; každý z nástrojů je specifický pro různé typy hudby. Pokud si píšete písně, doporučuji Logic; pro elektronickou hudbu Ableton, a pokud někdo chce pracovat ve studiu, ať zkusí ProTools, který je využíván v profesionální sféře.“

Paula Fairfield, Hra o trůny

Program, který jí otevřel cestu: ProTools, Electrical Engineering

Čím se zabývá: „Můj táta byl elektroinženýr, který se specializoval na rádiové frekvence a mikrovlny. Vždycky jsem si stavěla svá vlastní studia; existuje spousta způsobů, jak získat nástroje zdarma. Snažím se povzbuzovat lidi, aby začínali s online tutoriály. Zvuk je důležitý, ale většina lidí si to neuvědomuje. Když se díváte na film, slyšíte vrnění motoru, otáčení kol, skřípání písku na zemi. A o tom všem to je. Můžete vytvářet různé zvukové analogie, které tímto způsobem podporují zápletku příběhu.“

Zdroj: popularmechanics.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.