Co si mají ženy (ne)obléknout na pohovor?

Hlavně s rozvahou!

Díky start-upové kultuře, neformálnímu pracovnímu prostředí a lidem, jako je Mark Zuckerberg, je stále obtížnější zvolit správné oblečení na pohovor. V technologické firmě se budou bavit tím, když se obléknete příliš formálně, jinde naopak vyžadují, aby člověk udržoval krok s módou. Nebo ještě lépe – aby byl o krok napřed. Ale pravda je taková: dokud vypadáte profesionálně a na úrovni, jste v pohodě. Ze zkušeností náborářů vyplývá, že když se nebudete oblékat výstředně, o to spíš se budou soustředit na vás a na společnou konverzaci. Někteří experti tvrdí, že by se člověk měl dopředu informovat o tom, jaký ve společnosti vládne dress code. Samozřejmě, že když někdo přijde na pohovor v žabkách, může to působit neprofesionálně. Pokud se však budete držet následujících pravidel, bude síla stát na vaší straně.

První krok: Ujasněte si, jestli jste šatový nebo kalhotový typ

Zamyslete se nad tím, co jste nosily třeba během letních stáží. Nebo se podívejte do té „lepší části“ svého šatníku. Probíhá tam jedna velká kalhotová party? Potom byste se mohly cítit v šatech nepříjemně. Máte naopak skříň napěchovanou šaty k prasknutí? Pak jim zůstaňte věrny.

Šaty: Námořnická modrá je skvělá barva – je profesionální, moderní a působí o něco přátelštějším dojmem než černá. V létě rozhodně nemůžete udělat chybu modrými šaty střiženými nad koleny. Vůbec nejlepší na tom je, že když se budete nervozitou potit, nikdo si toho ani nevšimne! Co se týče vzorů, je to trochu riskantnější. Pokud vám nestačí jedna barva, akvarelový potisk bude působit svěže a sofistikovaně. Ať se děje cokoliv, držte si puntíky od těla!

Kalhoty: V tomto případě je nejlepší vsadit se na starou dobrou černou. Kalhoty by vám měly dobře padnout a končit cca 1,5-3 cm nad zemí, pokud nosíte podpatky. Spárujte je s barevnou blůzou, která lichotí odstínu vaší pleti (pokud máte světlou pleť, zkuste nebeskou modrou, pokud jste tmavší typ, dejte šanci zářivě žluté). Zkuste všemožné kombinace, snad kromě bílé. Určitě nechcete vypadat jako číšnice, která se chystá obsluhovat na odpolední party.

Druhý krok: Doplňky

Náhrdelník je vždycky chytrá volba. Šperky by však neměly být větší než palec, v opačném případě by mohly odvádět pozornost. Také se doporučuje vynechat náramky. Klasické hodinky jsou v pořádku, dokonce ani modernější hodinky nemusí být na obtíž. Ale velké ciferníky mohou nadělat více škody než užitku – hlavně v případě, že jste zvyklé hovořit i rukama. Při pohybu na vašem zápěstí mohou vydávat nevhodně hlasitý a rozptylující zvuk.

Co se týče bot, nešlápnete vedle s podpatky černé barvy. Pokud budete mít boty odkrývající prsty na nohou, rozhodně investujte do pedikúry. Vyvarujte se čemukoliv, co je nadměrně vyzývavé. Třeba deseticentimetrové podpatky či gladiátorské sandály s množstvím výřezů jsou vhodnější spíš na večer než na pohovor.

Třetí krok: Sbalte si tašku

Malá taštička do ruky nestačí. Potřebujete, aby se vám do ní vešlo celé portfolio, nebo alespoň zápisník a pero. Kožená taška přes rameno je ideální. Je namístě mít s sebou i zázračný balíček „osvěžující první pomoc“ – lesk na rty, tampon, zavírací špendlík, větrové bonbony a další věci, které zabrání tomu, abyste na poslední chvíli ztratily svou rozvahu a sebejistotu.

Čtvrtý krok: Všechno si předem vyzkoušejte

Místo toho, abyste si všechno připravily na postel noc před pohovorem, všechno si raději oblékněte. Ujistěte se, že můžete chodit ve zvolených podpatcích, že se šaty neřasí, když si sednete, že nic nevydává podivné zvuky (šperky a nové boty – ty umí nemile překvapit). Prostě udělejte vše pro to, abyste se cítily maximálně sebejisté a v pohodě. Protože to poslední, na co byste měly myslet, když nastoupíte před náboráře, je to, co máte zrovna na sobě!

Zdroj: levo.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.