Slovníček pojmů Dana Dočekala: Senior? Account manager? CEO? CIO? HR? Co tyhle zkratky znamenají? (2. díl)

Kdo je kdo, aneb vyznejte se v dalších zkratkách a cizích názvech.

Navazujeme na první díl a pokračujeme s průvodcem po zapeklitých zkratkách a názvech pracovních pozic, které jsou postrachem každého personalisty i obyčejného smrtelníka.

COO je Chief Operating Officer zodpovídá za denní chod společnosti.

Cost analyst – analytik rozpočtu – řeší ceny na trhu, sleduje náklady, analyzuje, pomáhá při zpracování rozpočtu, určování cen výrobků a služeb.

Country manager – manažer pro danou zemi – v zásadě může být i poměrně vysoká pozice, manažerská až ředitelská, zodpovídá za fungování společnosti v dané zemi.

CPO je Chief Privacy Officer, zodpovědný za dodržování ochrany soukromí. Může to ale ještě být Chief Process Officer, člověk určující pravidla, omezení, politiky důležité pro chod společnosti. Další možný význam je Chief Procurement Officer, tedy ideálně něco jako šéf nákupu.

CQO je Chief Quality Officer, tedy osoba zodpovědná za dodržování kvality.

Credit risk analyst – úvěrový analytik – stará se o úvěry, úvěrová rizika, rozhodovací systémy, řízení rizik, nalézání optimálních úvěrů, ale také například i toho jak vymáhat pohledávky.

CRO neboli Chief Research Officer je šéf výzkumu. Ale může to být i Chief Revenue Officer, člověk zodpovědny za všechny příjmy a s tím související aktivity. Nebo ještě Chief Risk Officer řešící rizika a příležitosti.

CSO je Chief Science Officer a můžeme ho brát jako vědeckého ředitele, ale také Chief Security Officer, tedy šéfa bezpečnosti a ochranky. A aby toho nebylo málo, ještě Chief Strategy Officer, tedy šéfa pro strategie a Chief Sustainability Officer, člověk zodpovídající za věci související s životním prostředím.

CSPO neboli Chtef Strategic Planning Officer je tak trochu totéž co poslední z variant CSO, zde tedy jako šéf pro strategické plánování.

CTO je Chief Technical Officer i Chief Technology Officer, tedy jednoduše technický ředitel.

Customer care manager – manažer péče o zákazníky.

Customer service technician – technická podpora pro zákazníky.

CVO je Chief Visionary Officer, ředitel/šéf pro vize, strategie.

CWO je Chief Web Officer zpravidla pečuje o veškeré online aktivity společnosti, ať už interní nebo externí.

Data communications manager – manažer datové komunikace.

Database administrator – správce databáze.

Deputy financial officer – zástupce finančního manažera – osoba zastupující (proto deputy) finančního manažera.

Director – ředitel – řídí společnost, koncepci, rozvoj, vyhodnocuje trh, tvoří strategie, vytváří a plní hospodářské plány.

Driver – řidič, kurýr.

Expansion manager  – manažer pro rozvoj – člověk zodpovídající za rozvoj společnosti, připravuje a řídí projekty, analyzuje, stará se o investice.

Export manager – manažer exportu, vývozu.

External communications manager – manažer pro externí komunikaci – řeší, jak název napovídá, vnější komunikaci.

Internal communications manager – manažer pro interní komunikaci  – řeší vnitřní komunikaci, informační toky, firemní vizi.

Facility manager – manažer pro zařízení – stará se o vše, co souvisí s provozem nemovitostí, vybavením, atd.

Financial accountant – finanční účetní – vede účetnictví, řeší účetní doklady, kontrolu dokladů, výkazy, hlášení, odvody, atd.

Financial analyst – finanční analytik – přpravuje a interpretuje finanční analýzy, navrhuje další postupy, opatření a řešení.

Financial manager – finanční manažer – vede účetnictví, kontroluje rozpočet, tok peněz, kalkulace, předpovědi, plnění, atd.

Fixed income analyst – analytik trhu s dluhopisy – řeší trh s dluhopisy, pro klienty, poskytuje potřebné poradenské a finanční služby.

General manager – generální manažer – řídí společnost, koncepci, tvoří strategie, hospodářské plány. Ředitelská funkce a název používaný tam, kde prostě chtějí vypadat moderní a ředitel je jim málo.

General service manager – manažer provozu – odpovídá za provoz určité části firmy.

Handler – manipulant – řeší zpravidla manipulaci se zbožím.

Help desk manager – manažer pro uživatelskou podporu – podporuje a pomáhá uživatelům ve firmě, řeší jejich potřeby, navrhuje a prosazuje změny procesů, ať už v rámci informačních systémů nebo chodů společnosti jako takové.

Hot line operator – operátor zákaznické linky – poskytuje informace, technickou i jinou podporu po telefonu, případně i jinými cestami (e-mail, sociální sítě, atd).

Human resources manager – manažer pro lidské zdroje, personální manažer – vybírá, příjímá zaměstnance, pořádá výběrová řízení, řeší nástupy i ukončení pracovního poměru, personální strategie. A jak vidíte z prvních dvou slov – HR zkratka znamená Human Resources, tedy lidské zdroje.

Import manager – manažer importu – stará se o dovoz, obchodní styk se zahraničím, nákup ze zahraničí, dodavatele stávající i nové.

Internal Affair Supervisor – supervisor pro vnitřní záležitosti – zpravidla řeší určité firemní procesy, efektivitu postupů, řízení.

Internet specialist – internetový specialista – poměrně obecné označení kohokoliv, kdo má něco společného s Internetem. Většinou bývá ale doplněno ještě o to, čeho se týká.

IT manager – manažer informačních technologií – odpovídá za informační systémy (HW, SW), plánování, rozvoj, údrzbu, správu, nasazování.

Junior – juniorní pozice – označení pozice, která nevyžaduje zkušenosti, hodí se pro čerstvé absolventy škol. Pokročilejší viz Senior.

Lawyer – Právník.

Logistics manager – manažer logistiky – řeší logistiku, strategie, informační systémy, řízení zásoby.

Maintenance manager – manažer údržby – stará se o svěřené zařízení, kontakt s dodavateli, zajištění chodu.

Managing director – výkonný ředitel – řídí a zodpovídá za společnost, řízení, plánování, strategie, další možný pokročilejší význam pro klasického ředitele. S drobným  náklonem k tomu, že tento opravdu něco dělá, zatímco prostý ředitel do toho jenom mluví.

Konec druhé části.

Daniel Dočekal

Daniel Dočekal

Internetový publicista a zakladatel internetového magazínu Svět Namodro. Vymyslel a vytvořil kolektivní weblog Prostý Občasník Originálního Humoru (Pooh.cz). Od prosince 2006 se věnoval projektu DigiWeb.cz a později působil jako šéfredaktor iHNed.cz. V posledních letech jako konzultant radí a pomáhá řadě firem s marketingem, obsahem, sociálními sítěmi či komunikací.