Tomáš Odl (AITOM):  Na Floridu jezdíme za klienty a sluníčkem

Tentokrát jsme si povídali s Tomášem Odlem, vedoucím vývoje agentury AITOM Digital. V čem je tato firma jiná, než její konkurenti? Jak pracují s klienty, jak se k nim dostanou noví kolegové a proč v jejich kancelářích vládne pohoda?  

Můžete nám prosím stručně představit vaši agenturu?

Právně fungujeme od roku 2011, předtím jsme byli živnostníci, více než 10 let se věnujeme digitálnímu marketingu. Dnes máme 25 zaměstnanců, jejichž hlavním cílem je dlouhodobě zvyšovat našim zákazníkům obrat a zisk. Pracují tu především konzultanti, analytici, designéři, vývojáři, a odborníci z oblasti online marketingu, tedy specialisté na SEO, PPC a sociální sítě.

Jakými úspěchy a oceněními se rádi chlubíte?

Při počáteční analýze stavu u klienta používáme vlastní metodu, kterou nazýváme „vstupní studie“. Jejím klíčovým aspektem je, že při návrhu řešení nepracujeme jen s klientem, ale hlavně s jeho zákazníky. Ti jsou pro naše zákazníky nejdůležitější, protože u nich utrácí své peníze. Díky naší metodice poznáváme cílovku našich klientů, pracujeme s ní a zařídíme, aby nakupovala. Většinou je tedy cílem poptávka nebo ideálně objednávka. Důkladně analyzujeme konverzní prvky, všechny procesy chceme znát podrobně. Nevím, jestli jsem odpověděl na to, na co jste se ptal, ale chlubíme se právě tímto naším přístupem, který klienti vítají, a je to jeden z důvodů, proč s námi spolupracují. Naše fungující řešení pravidelně vítězí v nejrůznějších soutěžích, například jsme každoročně oceňováni ve WebTop100 a Internet Effectiveness Awards.

Jaký dlouhodobý projekt vás nejvíce baví?

V roce 2011 tu Kamil Vedral začal prodávat boty barefoot. Bojoval proti velkým značkám, na začátku se jeho záměr zdál být bláznivým nápadem, ale jak vidíte, naše společné snažení přineslo ovoce a dnes je v tomto segmentu jedničkou na trhu. Kamil Vedral byl naším prvním klientem, s jeho byznysem mu hodně pomáháme i teď.

Jaký je váš přístup k zákazníkům, nabízíte jim řešení na míru nebo nějaké „krabicové“ produkty?

Každý projekt je jedinečný, nemáme krabicová řešení. Technologie jako takové jsou vlastně až na posledním místě, důležitý je pro nás klient a to, čím se zabývá.

Jste více aktivní směrem k nějakému segmentu?

Nezaměřujeme se na segment, ale samozřejmě chceme spolupracovat s jedničkami v oboru. Klienty se snažíme vybírat sami. Jsou to firmy, které se nám líbí, a jsme pro ně partneři.

Proč využívají zákazníci právě vaše služby?

Protože jim vyděláváme peníze, zvyšujeme obrat a zisk. Projekt neustále připomínkujeme, průběžně pracujeme na jeho rozvoji a pomáháme s jeho propagací pomocí efektivních nástrojů online marketingu. Práce nás baví, klienti oceňují pohodovou komunikaci, nehledáme konflikty.

Kdo u vás řeší projekty?

Máme odborné konzultanty, kteří pomáhají s klientem hledat vhodné řešení a pak projekťáky, kteří vývoj výsledného řešení řídí.

Jak rychle je možné stoupat firemním žebříčkem?

Studenti se vypracují na seniory za dva roky, obchodní ředitel byl ještě nedávno řadovým obchodním konzultantem. Nemáme košatou strukturu, takže postup může být rychlý. Běžná je rotace na různých pozicích, když to někomu vyhovuje, může měnit židle.

Jak funguje nábor nových zaměstnanců a o jaké pozice je největší zájem a které se shánějí nejhůř?

HR si děláme sami, lidi se nám hlásí na inzeráty na webu, hledáme přes kamarády nebo oslovujeme vybrané odborníky napřímo. Lidi z oboru nás znají, to je naše výhoda. Headhuntery využíváme jenom při hledání konzultantů. Když už někdo nastoupí, tak spolupráce funguje skvěle. Záleží na „lidství“, znalosti a um se dají dohnat. Nejhůř se hledají konzultanti a online marketéři, těch je velký nedostatek. Kvalitní lidi jsou často nadšenci a samoukové.

Můžete přiblížit systém odměňování, který máte v AITOMu zavedený?

Odměňujeme individuálně po dobře rozjetém projektu, nedáváme kolegům jen finanční odměny, ale také třeba lístky na sportovní a kulturní akce. Žádný pevný systém odměňování nastavený nemáme.

A jak funguje péče o zaměstnance, nabízíte jim nějaké benefity?

Aktivně podporujeme sportování, zaměřujeme se na pravidelné vzdělávání a rozvoj osobnosti. Čteme knihy a vzájemně se myšlenkově obohacujeme, chodíme na odborné konference. Každý zaměstnanec si může vybrat relevantní školení a zaplatíme mu ho, nyní začínáme testovat koncept firemní výuky angličtiny.

Co mají v práci zaměstnanci k dispozici pro odreagování?

Takové ty různé hračičky máme – herní konzole, pistolky Nerf, občas hrajeme fotbal na malé branky, ti rozvážnější si ťuknou minigolf. Abych pravdu řekl, tak hlavně ty pistolky bych nejradši zrušil, protože občas se nám to tady zvrhne v pořádnou přestřelku…

Jak vypadají firemní akce, pořádáte teambuildingy?

Několikrát ročně jezdíme ven, třeba na Slapy. Chodíme hrát bowling, zajdeme do hospody. Když si chceme odpočinout, tak jdeme na pivo a rozhodně tam o práci nemluvíme.

Je možné pracovat z domova a jaké to má případně výhody pro firmu a kolegy?

Ano, v pátek je firma poloprázdná, doma se mnozí líp soustředí. Máme programátory, kteří nechtějí být rušeni a doma toho udělají mnohem víc. Firemní kultura je založena na maximální důvěře a tu tedy nikdo nezneužívá.

Co nabízíte speciálně lidem z IT, abyste je zaujali a stali se z nich zaměstnanci?

Lidé se nám často ozývají sami, znají nás a chtějí zkusit získat práci. Mají rádi atmosféru v týmu, způsob komunikace s kolegy. Osobnostně si sedneme, nejsou tu žádní egomaniaci, jsme prostě v pohodě a právě dobrá atmosféra je to, proč tu jsou lidé rádi. Nováčci oceňují náš přístup ke klientům, to jsou věci, díky kterým se tu všichni dobře cítíme.

Co chystáte do budoucna?

Začínáme dobývat Floridu. Máme tam první klienty a ve východním pobřeží USA vidíme obrovský potenciál. Vidíte, to je vlastně další motivace, proč u nás pracovat. Jezdíme do Ameriky za prací i za sluníčkem, přece jen po Skypu se všechno vyřešit nedá.

Jak jste se dostali na Floridu?

Na Floridě jsme se ocitli díky doporučení našeho obchodního partnera a začalo se nám tam dařit. Je to pro nás jiný svět, ale učíme se rychle… Aktuálně řešíme projekt na online nábor zaměstnanců do hotelů a připravujeme automatizovaný systém na vzdělávání pracovníků ve firmách. Dalším velkým tématem, a to nejen na Floridě, je kybernetická bezpečnost. I v tomto oboru začínáme být velmi aktivní.

Jan Handl

Jan Handl

Autor je kromě jiného internetový publicista, více informací najdete v jeho profilu na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro nejrůznější média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.