Víte, jak poznat opravdu výjimečného zaměstnance?

Mezinárodní studie, která proběhla mezi více 500 lídry z oblasti byznysu, se ptala po tom, co odlišuje výjimečné zaměstnance. Výzkumníci chtěli vědět, proč jsou někteří lidé v práci úspěšnější. A odpověď byla překvapením: jako nejdůležitější důvod uváděli lídři „osobnost zaměstnance“.

Až 78 % respondentů si myslí, že skvělé zaměstnance odlišuje jejich osobnost více než třeba kulturní synergie (53 %) nebo dokonce dovednosti zaměstnance (39 %).

Problém může nastat ve chvíli, kdy lídři používají slovo „osobnost“ a přitom si nedovedou představit, co se za ním skrývá. Osobnost se skládá ze stabilního souboru preferencí a tendencí, se kterými přistupujeme ke světu kolem sebe. Být introvertem nebo extrovertem je příklad důležitého osobnostního rysu.

Osobnostní rysy se tvoří v raném věku a jsou zafixovány ranou dospělostí. Mnoho důležitých věcí se mění během života, ale osobnost není jednou z nich.

Osobnost se liší od intelektu (IQ). Nespolupracují spolu žádným smysluplným způsobem. Osobnost se také odlišuje od emoční inteligence (EQ). A to je místo, kde studie a většina lídrů mylně interpretovala tento pojem.

Vlastnosti, které lídři nazývali osobností, byly ve skutečnosti dovednosti související s emoční inteligencí. A na rozdíl od osobnosti, která je vytesána do kamene, se EQ dá měnit a vylepšovat.

Výjimeční zaměstnanci nemají osobností rysy dány shůry; spoléhají se jednoduše na každodenní emoční inteligenci, kterou může do svého repertoáru vtěsnat každý.

Ani lídři nemusejí tyto dovednosti hledat (ačkoliv to nemůže ublížit, když je najdou) – jejich povinnost je pomoci všem lidem v jejich týmu, aby využili těchto dovedností a stali se výjimečnými.

Jen zvažte některé dovednosti EQ, které lídři a manažeři běžně považovali za charakteristiky osobnosti.

Toto jsou dovednosti, které odlišují výjimečné zaměstnance:

Jsou ochotni oddálit potěšení

Věc, kterou skvělý zaměstnanec nikdy neříká, je: „Toto není v popisu mé práce“. Výjimečný zaměstnanec pracuje nezávisle na mantinelech své práce a jejích popisů. Tyto zaměstnance nelze zastrašit, ani si nedělají nároky. Místo toho, aby primárně očekávali uznání nebo finanční odměnu, budou se věnovat své práci a věřit, že budou odměněni později. Aniž by se zajímali, proč tomu tak třeba není.

Umí ustát konflikt

Báječní zaměstnanci konflikty nevyhledávají, ale také z nich neutíkají. Jsou schopni zachovat klid a prezentují svá hlediska klidně a logicky. Umí ustát osobní útoky při úsilí o dosažení vyššího cíle. Tuto taktiku však sami nikdy nevyužívají.

Soustředí se

Začínajícím pilotům se často říká: „Když se něco pokazí, hlavně nepřestávejte pilotovat letadlo“. Havárie letadel se často stávaly proto, že se piloti tak silně soustředili na identifikaci problému, že nasměřovali letadlo střemhlav k zemi. Let 401 letecké společnosti Eastern Airlines může být dalším příkladem. Posádka si dělala hlavu s tím, že je vysunutý podvozek, že si nevšimli, že ztrácí nadmořskou výšku, dokud nebylo příliš pozdě. A to ani navzdory alarmům, které se v kokpitu aktivovaly. Výjimeční zaměstnanci dobře rozumí principu „Jen řiď to letadlo“. Nenechají se rozptýlit potrhlými zákazníky, hádkami mezi odděleními, nebo tím, že kuchyň přešla na novou značku kávy. Umí rozlišovat mezi skutečnými problémy a hlukem v pozadí. Díky tomu zůstanou zaměřeni na to, co je důležité.

Jsou zdvořile odvážní

Výjimeční zaměstnanci jsou ochotni mluvit, i když se na to ostatní necítí. Ať už se to týká třeba položení obtížné (nebo „trapně“ jednoduché) otázky, nebo napadení rozhodnutí nadřízeného. Učiní to s vyvážením zdravého rozumu a správného načasování. Přemýšlí před tím, než mluví a moudře si vybírají ten nejlepší čas a místo, aby tak učinili.

Mají své ego pod kontrolou

Skvělí zaměstnanci samozřejmě mají ego. Je to jejich důležitá součást, která je nutí k pohybu. Na druhou stranu nikdy nepřikládají svému egu větší váhu, než jakou si zaslouží. Jsou ochotni přiznat, že se mýlí, nebrání se tomu zkusit věci po vašem. Ať už je tento nový způsob lepší, nebo jen aby zachovali týmovou harmonii.

Nikdy nejsou spokojeni

Jsou přesvědčení, že vždycky může být lépe – a mají pravdu. Nikdo by neměl ukončit svůj růst, a pokud se jedná o osobní zlepšování, neexistuje něco jako „dost dobré“. Nehledě na to, jak bez problémů všechno funguje, výjimeční zaměstnanci mají potřebu vylepšovat. Samozřejmě si v případě úspěchu zdravě poklepou po rameni.

Poznají, když věci nefungují a opraví je

Ať už je to noha u stolu nebo neúčinný a nehospodárný proces, který ovlivňuje tok hotovostních prostředků v celém oddělní, výjimeční zaměstnanci nechodí kolem problémů, aniž by je nechali bez povšimnutí. Hláška: „Ale takhle to bylo odjakživa!“ jednoduše nepatří do jejich slovníku. Je to jednoduché. Vidí problémy a ty by měly být okamžitě opraveny.

Jsou zodpovědní

Jste manažer, který se snaží dešifrovat, kdo stojí za otřepanou frází „To není moje chyba“? Se skvělými zaměstnanci se do této situace dostanete zřídkakdy. Jsou zodpovědní. Stojí si za svou prací, za svými rozhodnutími, i za svými výsledky – ať jsou dobré, nebo špatné. Na své chyby raději poukáží, než aby mlčeli a doufali, že na ně nikdo nepřijde. Chápou, že manažeři tu nejsou od toho, aby obviňovali, ale proto, aby věci dotáhli do konce.

Jsou obchodovatelní

„Obchodovatelní“ může znamenat mnoho věcí. Uvnitř organizace to znamená „sympatický“. Skvělí zaměstnanci jsou oblíbení mezi spolupracovníky. Disponují bezúhonností a mají vedoucí schopnosti (i když nejsou ve vedoucí pozici), na které ostatní lidé slyší a reagují. Vně společnosti to znamená, že mohou být vysláni do světa, aby dobře reprezentovali značku zaměstnavatele. Manažeři vědí, že je bezpečné tyto zaměstnance seznámit s důležitými klienty, přičemž nemusí mít strach z toho, co řeknou, nebo co udělají.

Neutralizují toxické lidi

Jednání s problémovými lidmi je frustrující, ba dokonce vyčerpávající. Výjimeční zaměstnanci kontrolují své interakce s toxickými lidmi tím, že mají své pocity pod kontrolou. Když potřebují čelit toxické osobě, přistupují k této situaci racionálně. Identifikují své vlastní emoce a nedopustí, aby vztek nebo frustrace způsobily chaos. Zohledňují také obtížnou situaci druhého člověka a jsou schopni najít řešení a společný základ. I když jsou náhle věci mimo kontrolu, emočně inteligentní lidé berou toxického jedince s nadsázkou a tím se vyhnou situaci, že by je potopil nebo vyždímal.

Všechno dohromady

Všimněte si toho, co jsme nezmínili: dovednost v oblasti kódování, léta zkušeností, tituly z oboru obchod a marketing, atd. Na těchto věcech záleží, ale neudělají z lidí výjimečné zaměstnance.

Zdroj: forbes.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.