Vyhovuje vám start-up nebo korporátní firma?

Život a práce v sanfranciské Bay Area vám může poskytnout bližší vhled do okouzlujícího života technologií. Na jedné straně vystupují obři jako Apple, Google a Salesforce. Na straně druhé máte stovky start-upů. Když procházíte ulicemi San Franciska, potkáte muže a ženy v dobře střižených oblecích, jak se mísí s mileniály ve flanelkách a džínech. Všichni jsou zaměstnaní.

Mnohé rozdíly jsou zřejmé, ale jak odlišná je jejich kariéra? Pracují všichni od devíti do pěti a vydělávají příjemných pár milionů ročně? A co jejich osobní životy. Mají děti? Rodinu? Co dělají ve svém volném čase? To jsou otázky, které vám přijdou na mysl, když se snažíte porovnávat životní styl lidí v korporátních firmách a lidí pracujících ve start-upech.

Firemní život

Práce pro korporátní společnost přináší mnohé výhody. V prvé řadě je korporace stabilní a měla by mít jisté příjmy. Kromě finančních prostředků, které vám může nabídnout, s ní jde ruku v ruce také specializace. Můžete zde rozvíjet a vylepšovat své specifické dovednosti. Pokud působíte v oblasti marketingu, finančnictví nebo inženýrství, budete pracovat na projektech, které přímo souvisí s vaším oborem.

Korporace jsou strukturovanější a pokud máte ambice vystoupat na kariérním žebříčku až do závratných výšin, pak zde jistě najdete své místo.

Život ve start-upu

Start-up je mladší a náladový sourozenec korporátní společnosti. Kvůli neformální atmosféře, která zde panuje, může být těžké odlišit pracovní dobu od osobního života. S tím souvisí i motto mileniálů – pracuj naplno, užívej si naplno. V typické start-up kanceláři nebude chybět občerstvení, pingpongový stůl a domácí mazlíčci, kteří se kolem vás budou celé dny (i noci) producírovat. Cílem je podnítit kreativní myšlení a přitáhnout talentované lidi.

V čem se start-up liší od korporace? Velký rozdíl tkví v tom, jaký typ práce vykonáváte. Pokud jste najati jako obchodní zástupci ve start-upu, děláte sice svou práci, ale jste vítáni i v marketingu, abyste pomohli vytvořit kreativní plán pro nadcházející kampaň. Možnosti jsou nekonečné a pokud si nejste jistí, jakou kariérní cestou se vydat, možná byste to měli zkusit právě ve start-upu. Zde jistě najdete odpovědi. Uvidíte, co dělají ostatní a třeba zjistíte, co vás baví a v čem jste dobří.

Obě oblasti mají své vlastní výhody. Nakonec vám dojde, že vše začíná u vás. Kudy chcete jít. Kde pracovat. Kam dojít. Pokud toužíte po růstu v konkrétní oblasti, možná se vydejte směrem ke korporaci. Jestli chcete vidět klíčit úspěch po dlouhých hodinách usilovné práce, pak zatočte směrem ke start-upu.

Kudy povedou vaše kroky?

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.