Jak vypadají ženy v technologiích v roce 2017?

Když někdo řekne „ženy v IT“, co si vybavíte? Pravděpodobně vám vyvstane na mysli vysoce postavená žena jako třeba Sheryl Sandberg nebo Marissa Mayer.

Navzdory nesčetným kampaním zaměřeným na podpoření rozmanitosti v tomto odvětví, zůstává naše představa o tom, co je žena v technologii, poměrně omezená.

Nedávný průzkum společnosti PwC ukázal, že pouze 3 % žen by primárně volily kariéru v oblasti technologií. Proč? Většina žen se necítila dostatečně informována, co přesně práce v technologickém průmyslu zahrnuje. Mnohým připadalo, že obor není dostatečně kreativní.

Pokud chceme opravdu překlenout genderové rozdíly, musíme dalším generacím ukázat, jak různorodý, kreativní a vzrušující může tento obor být.

Kariéra v IT neznamená vždy práci pro velkého technologického giganta

Youtuberka Hazel Hayes však podnikla tuto tradiční cestu. Pracovala pro YouTube, který patří Googlu, potom se vydala po své vlastní ose a vybudovala si na platformě svůj profil. Podle Hayes převládá mezi lidmi nepochopení jejího průmyslu, stejně tak dovedností, které jsou spojené s budováním úspěšné on-line kariéry.

Youtubeři jsou často chytří obchodníci. Může se zdát, že vytvářejí načančaný nebo zbytečný obsah, ale dobře vědí, pro koho tvoří, a co mají lidé rádi. Ať už si veřejnost myslí o natočeném videu cokoliv, skrývá se za ním obrovské množství práce. Dokonce i něco zdánlivě jednoduchého jako třeba příspěvek na vlog stojí hodně práce, času a úsilí.

Hazel Hayes pravidelně uploaduje svá videa a zabývá se každým aspektem – od psaní scénáře, střihu, grafiky, hudby, až po nahrání a propagaci. Hayes se vyplácí propagovat své dovednosti. V průběhu let se naučila, jak napsat scénář, jak režírovat a jak produkovat obsah přes YouTube, čímž se jí podařilo získat podporující a loajální publikum.

Práce v technologiích může být kreativní

Myslíte si, že technologie a kreativita nejdou ruku v ruce? Mnoho podnikatelů využívá svých znalostí k tomu, aby vytvořili základ pro svůj byznys a ušetřili peníze za nákladný outsourcing.

Lisa Forde, majitelka The Card Gallery, společnosti, která dodává pozvánky a papírenské zboží, vybudovala svůj podnik od píky, nyní se učí kódovat a zvládá se starat i o digitální marketing.

Původní web společnosti byl prý jednoduchý, ale funkční. Lisa vytvářela obsah, přidávala galerie, opravovala chybný kód, tiskla objednávky, balila je a objednávala kurýra. Její původní pracovní zaměření jí dalo dobrý základ pro správu databází, což jí neskutečně pomohlo, když hledala a implementovala nákupní systémy a plug-iny.

Obchod Lisy Forde je vynikajícím příkladem kreativního podniku, který silně závisí na technologiích. Společnost The Card Gallery se výrazně změnila za posledních 13 let, a to v závislosti na používání technologií.

K vedení start-upu nepotřebujete technologické vzdělání

Katie Massie-Taylor a Sarah Hesz, spoluzakladatelky aplikace Mush, se poprvé potkaly na dětském hřišti. Připadalo jim šílené, že ve světě, kterému vládnou technologie, jež spojují lidi, neexistuje možnost, jak najít v okolí obdobně smýšlející ženy-matky. Katie pracovala v oblasti reklamy a Hesz byla makléřkou. Neměly nejmenší tušení, jak vytvořit aplikaci.

Byly přesvědčené, že jejich nápad bude mít své zastánkyně. Před oslovením investorů přizvaly do týmu kamaráda, který převzal pozici technologického poradce. Tím projekt získal na důvěryhodnosti, přestože Massie-Taylor věří, že investory přivedla samotná myšlenka.

Technologie byly pro obě přítelkyně základním stavebním kamenem. Důležitou roli hrál i fakt, že se jednalo o snadno pochopitelný produkt, který dostal příležitost ožít díky zájmu matek po celém světě.

Katie se domnívá, že rodičovský trh je vzrušující a že nedostatek technologického vzdělání není důvod ke zdržení. Jaká by byla její rada začínajícím podnikatelům? Využijte pomoci, jako jsme jí využily my. Umožní vám osobně zpracovat službu či výrobek, aniž byste se museli zavázat k tomu, že vložíte svou myšlenku do inkubátoru, jako to dělají ostatní.

Imogen Wethered, spoluzakladatelka zákaznické správy platformy Qudini, která má titul z oboru historie umění a praxi v oblasti reklamy a komunikace, nebyla typickým kandidátem pro založení technologické společnosti. Ale její účast na Hackathonu v roce 2012 vše změnila. Se svým společníkem prezentovali projekt, který zvítězil a získali tak na něj potřebné finance.

Imogen v té době měla jen základní znalost Photoshopu. Za posledních pět let se naučila mnohé o technologiích a podnikání. Nejlepší způsob učení je podle jejího názoru praxe, kdy jste vhozeni do hluboké vody a učíte se v tom plavat.

Být ženou v technologiích neznamená omezovat samu sebe, přizpůsobovat se zaběhlé představě nebo dát vale kreativitě. Je to právě naopak – a dlužíme to nové generaci talentů – měli bychom oslavit rozmanitost technologického odvětví a všeho, co nabízí.

Zdroj: theguardian.com

Michala Benešovská

Odborná novinářka a copywriterka na volné noze se zaměřuje výhradně na IT, které ji fascinuje a baví už více než dvě dekády, respektive od doby, kdy rozebrala svůj první počítač. Pracovala pro Seznam.cz, Unicorn Systems nebo Mafru. Nyní spolupracuje s odborným časopisem o prodejním ICT kanále a ve volném čase se věnuje PlayStationu 4.