Ženy ve start-upech: Zonky, CDN77 a Skypicker

Projděte si inspirativní názory žen, které působí na současné české start-upové scéně.

 Svět start-upů, IT a technologií je stále považován za doménu mužů. Ženy v IT a start-upech samozřejmě působí a rozhodně jde o významný přínos. Oslovili jsme jich hned 12 a každé z nich položili tři otázky, které se týkaly jejich projektu, motivace a na jejich názoru na přínos žen start-upové scéně.

Lucie Tvarůžková – Zonky

lucie_tvaruzkova
Lucie Tvarůžková

Start-up Zonky je projekt, kde půjčují lidé lidem. Jde o koncept peer to peer půjček, kdy si nepůjčujete v bance, ale od reálných lidí, investorů, za nižší úrok než v bance. Zonky má za cíl pomoci co nejvíce klientům, kteří byli například v bance odmítnuti nebo jim byl nabídnut nesmyslně vysoký úrok. Prostor na disrupci je obrovský, banky totiž neumí dobře odhadnout riziko nesplacení u lidí jako jsou volnonožci, nezaměstnaní programátoři nebo vlastně kdokoliv, kdo nemá hypotéku a poslední tři roky tu samou práci.

Lucie je původním povoláním novinářka. Působila v Lidových novinách, Mladé frontě Dnes a od roku 2009 jako zástupkyně šéfredaktora v Hospodářských novinách. V roce 2013 se z ní stala zároveň šéfredaktorka ihned.cz. Na obě pozice rezignovala v témže roce, nesouhlasila totiž se způsobem, jakým vydavatelství Economia miliardáře Zdeňka Bakaly propouští své zaměstnance. Novou příležitost pro využití svých schopnosti vést lidi, orientovat se ve složité problematice a hledat příběhy našla ve firmě Creative Dock, kde se stala CEO projektu Zonky,

Co stojí za dosavadním úspěchem start-upu?

Lucie Tvarůžková: Na spořiči počítače mám heslo Evy Samkové: „Nebul a makej.“ Na Zonky se jim řídíme každý den. Skoro každý den.

Proč Vás baví pracovat ve start-upu?

Lucie Tvarůžková: Protože je to těžké, vyčerpávající, složité, často frustrující, časově náročné a naprosto návykové. Je to skvělá práce.

Jak může scéně pomoci více žen ve start-upech?

Lucie Tvarůžková: Jak to zpívá James Brown? This is a man`s world, but it would be nothing, nothing, without a woman or girl. Nedávno se Nejvyšší státní zástupkyně Lenky Bradáčové někdo zeptal, jestli se nějak liší to, jak vraždí ženy a muži. A podle kriminologických studií to vypadá, že žena bodne jen jednou a zasadí smrtelnou ránu. Muži často bodají opakovaně a oběť to stejně přežije. Ve startupech taky potřebujete mířit přesně.

Veronika Miňovská – CDN77

Veronika Miňovská
Veronika Miňovská

CDN77 je český technologický start-up, který provozuje vlastní content delivery network a patří mezi v tomto oboru mezi 10 nejlepších firem na světě. Jejich softwarová služba zákazníkům, firmám s nejnavštěvovanějšími světovými weby jako je bet-at-home.com nebo Wizzair, zrychluje načítání jejich webových stránek pro návštěvníky z celého světa.

Veronika vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na VŠE a politice se věnuje ve svém volném čase dosud, loni kandidovala za Svobodné do Europarlamentu. Svou start-upovou dráhu začala v roce 2012, kdy dělala Sales a Marketing pro eHotel.cz. Od listopadu 2013 je jako Marketing Manager spjata s osobností Zdeňka Cendry a jeho globálními projekty – CDN77 a 10Gbps.io.

Co stojí za dosavadním úspěchem start-upu?

Veronika Miňovská: Chytří, samostatní a pracovití lidé, kteří denně přemýšlí, jak firmu posunout dál. Kromě toho pečlivé naslouchání zákazníkům a doručováním toho, co potřebují, co si přejí, v reálném čase. Zákazníci u nás neslyší: „Přijali jsme Vaši žádost a o dalším postupu Vás budeme informovat.“,  ale odpovídáme: „Pracujeme na tom a zítra to bude hotové.

Proč Vás baví pracovat ve start-upu?

Veronika Miňovská: Ve start-upu máte možnost každý váš nápad okamžitě uskutečnit. Nepodléhá totiž dlouhému schvalovacímu procesu, který by ho osekal tak, že z něj už nic nezbyde. Díky tomu se toho ve start-upu každý den naučíte víc, než v korporaci za měsíc. A proč? Každý den můžete chybovat, z chyby se poučit a další den zkusit něco jiného. V tom, být každý den lepší, podle mě spočívá definice „kariérního růstu“, ne v novém přívlastku slova Manager na vizitce.

Jak může scéně pomoci více žen ve start-upech?

Veronika Miňovská: Holky jsou pečlivější a mohou vám pomoci udělat z obřího chaosu ve firmě trochu menší chaos. Na druhou stranu jsou často averzní k riziku, což není úplně to, co ve start-upu potřebujete, takže tohle zase musí vyvážit kluci.

Lucie Brešová – Skypicker

Lucie Brešová
Lucie Brešová

Skypicker je brněnský startup, který provozuje online vyhledávač low-costových letenek v rámci Evropy. Služba je založena na interaktivní mapě, která umožňuje uživatelům vybrat místo odletu v rámci města, státu nebo určité oblasti. Cestovatel navíc nemusí zadat přesná data odletu nebo příletu, stačí vybrat časové rozmezí. Výsledkem je seznam letenek různých společností seřazených od nejnižší ceny.

Lucie Brešová se ve start-upech pohybuje již delší dobu, kariéru ve Velké čtyřce vyměnila v roce 2012 za práci v Jihomoravském inovačním centru jako Consultant & Portfolio Manager. Je také spojená s iniciativou Entrepreneur Country. Do Skypickeru přišla v červnu 2014, původně jako provozní ředitelka zodpovědná za organizaci týmů a správu financí, rapidní růst firmy však vedl ke specializaci a nyní má Lucie na vizitkách titul CFO.

Proč Vás baví pracovat ve start-upu?

Lucie Brešová: Startup poskytuje jednotlivcům jedinečný prostor pro osobní i profesní růst a seberealizaci. Máte možnost formovat prostředí kolem sebe. Vaše práce a nasazení jsou hnacím motorem firmy, takže z toho plyne i pocit satisfakce, když vidíte, že to co děláte firmu skutečně posouvá a pomáhá jí.

Mně osobně baví nejvíc pestrost – prostě řeším co je potřeba, a když je to nastavené, dá se agenda předat novému člověku a posunout se k další výzvě, které firma čelí. Rozhodně to není tak, že bychom měli striktně pevné vymezení jednotlivých pozic a z toho se nehnuli.

Ve start-upu v růstové fázi není moc prostor pro „ovce“ – typ zaměstnanců, kteří mají rádi svoji pohodičku, jasně danou agendu a procesy, pevnou pracovní dobu a žádnou zodpovědnost. Život ve start-upu je přesný opak. Jsme nadšení z toho, že v týmu máme skvělé lidi, kteří nad svou prací přemýšlí, snaží se ji dělat lépe a zlepšovat fungování nejen pro sebe, ale i pro celou společnost. Tito lidé pak dostávají rychle prostor své nápady realizovat a s tím i příležitost růst. Můj oblíbený příklad je kolega, kterého jsem před rokem a čtvrt přijala na procesování objednávek, a v čase vyrostl v ředitele oddělení procesování objednávek.

Samozřejmě to skýtá pro spoustu lidí výzvy v oblasti přechodu na manažerské pozice, prioritizaci, organizaci práce, vedení lidí atd. Ale i tam ve Skypickeru pracujeme na tom, abychom jim postupně dali nástroje k tomu, aby své nové role zvládali.

Co stojí za dosavadním úspěchem start-upu?

Lucie Brešová: Kombinace unikátního produktu a špičkového týmu, smícháno s patřičnou dávkou štěstí.

Zakladatel Skypickeru Oliver Dlouhý měl super nápad, nedal na řeči „že to nejde“ a pracoval na tom udělat funkční prototyp. Když se ukázalo, že jde správnou cestou, a bylo potřeba k nápadu postavit také firmu, přizval mě do party, abych mu s tou provozní stránkou pomohla.

Je to strašná jízda, začínáme tak, že člověk je nejdříve na vše sám, a postupně kolem sebe buduje tým, který se o jednotlivé části byznysu stará. Díky tomu, že nám tržby rostou meziročně o tisíce procent, tak je skutečně výzva stíhat vychytávat a zlepšovat produkt a zároveň k tomu budovat firmu a škálovat tým i procesy. Bez skvělých lidí a jejich nasazení by to nešlo.

Jak může scéně pomoci více žen ve start-upech?

Lucie Brešová:  Tak jako všude je určitě dobré mít vyvážený tým. Ženy umí vnést nový pohled na věc i trochu rozvahy, když jde o rychlá rozhodnutí, dát mužům feedback z trochu jiného úhlu. Dál však určitě nebudu tvrdit, že jsou více empatické nebo nějaký jiný stereotypní nesmysl. Stejně jako u mužů je to velmi individuální. Důležitá je schopnost dělat velká rozhodnutí a odvaha jít do neznáma. Myslím, že ve start-upech je situace se zastoupením žen podobná jako v businessu a top managementu obecně.

V ČR zatím nemáme moc vzorů úspěšných start-upistů (nyní se rodí první skuteční „pionýři“), a tím méně je vzorů úspěšných žen-podnikatelek – nedejbože navíc v technologickém start-upu. I pro mě je super moct se bavit s jinýma holkama, které založily vlastní start-up nebo zastávají náročné pozice v jiných start-upech, protože máme jiný způsob vnímání toho co se na nás valí a jak s tím pracovat.

A když se na to podívám ultra-pragmaticky – mít firmu kde pracují holky pomáhá najímat šikovné kluky. „Ajťáci“ rozhodně nejsou všichni nemluvní introverti, kteří tiše hledí do monitoru, alespoň ne ve Skypickeru. V moderní společnosti navíc rozhodně není problém v tom, že by někomu vadilo že šéf je žena.

tyinternety.cz

tyinternety.cz

Portál tyinternety.cz již od roku 2009 informuje o současném online dění. Aktuálně se úderný tým, který tvoří tyinternety, soustředí na sociální sítě, start-upy a dobrý marketing.